Abstract:
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[EN] Objectives: To evaluate if the application of the Lean healthcare
methodology is sustainability in a tertiary department
of a Spanish Health Service public hospita~ which is looking
for improving efficiency.
Methods: ...[+]
[EN] Objectives: To evaluate if the application of the Lean healthcare
methodology is sustainability in a tertiary department
of a Spanish Health Service public hospita~ which is looking
for improving efficiency.
Methods: The implementation of the Lean Healthcare
methodology in a urology department was conducted carrying
out the five consecutive steps described in this
methodology, and it was applied in three non-sequential
phases: team training, process management and continuous
improvement
Results: The implementation of this methodology translated
into high practitioner satisfaction, increased the care
production and improved quality indicators, mainly risk-adjusted
length ofstay, risk-adjusted complication index, risk
adjusted mortality rate. The readmissions rate was the only
indicator above the standard dueto the adjusted length of
stay. The application ofthis methodology resulted essential
to improve the efficiency ofthe service and hospital.
Conclusions: The implementation of the Lean Healthcare
methodology is possible in the Spanish Public Health Care,
however its sustainability depends on a parallel increase of
resources to the care production and an intrinsic and extrinsic
recognition ofthe Unit, Service or Center that has incorporated
it
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[ES] Objetivos: Evaluar si la metodología Lean Healthcare es sostenible
en un servicio de un hospital público terciario de la red sanitaria
española que buscaba mejorar su eficiencia.
Métodos: La implantación de la ...[+]
[ES] Objetivos: Evaluar si la metodología Lean Healthcare es sostenible
en un servicio de un hospital público terciario de la red sanitaria
española que buscaba mejorar su eficiencia.
Métodos: La implantación de la metodología Lean Healthcare se
inició en el año 2012, siguiendo losS pasos secuenciales de dicha
metodología y mediante 3 fases no necesariamente secuenciales;
formación de equipo, gestión por procesos y mejora continua.
Resultados: la aplicación de la metodología mostró una importante
satisfacción de los profesionales, un incremento de la producción
asistencial (GRDs producidos), una mejora de los principales
indicadores, especialmente el de estancia media, índice
de complicaciones ajustadas por riesgo, índice de mortalidad
ajustada por riesgo e índice de estancia media ajustada por riesgo.
Sólo el índice de readmisiones sufrió u na desviación frente al
estándar debido fundamentalmente a las estancias tan ajustadas
que se manejan. La aplicación de Lean healthcare resultó
esencial para mejorar la eficiencia del servicio y del hospital
Conclusiones: La aplicación de la metodología Lean Health es
posible en un sistema sanitario público como elespaño~ sin embargo
su sostenibilidad depende de una asignación de recursos
paralela al aumento de p rod ucció n y de un reconocí miento tanto
intrínseco como extrínseco de la Unidad, Servicio o Centro que la
ha incorporado.
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