Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Linares de la Torre, Oscar | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=2.3017999999999574; north=48.8536; name=Avenue Anatole France, 75007 Paris, França | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-06-07T10:13:40Z | |
dc.date.available | 2018-06-07T10:13:40Z | |
dc.date.issued | 2018-04-19 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/103545 | |
dc.description.abstract | [EN] The Palais des Machines of the Paris Universal Exposition of 1889, designed by the architect Charles Louis Ferdinand Dutert (1845-1906) and the engineer Victor Contamin (1840-1893), is undoubtedly an icon of the 19th century architecture: its powerful spatiality, its portentous structure and its straightforward tectonics have rightly received high praise by critics and architects from the second half of the 20th century. However, critical tradition and historiography from the end of the last century have frequently offered a biased interpretation of this work, aimed at underlining certain architectonic values for then presenting them as a direct product of the author’s will. The aim of this article is to explain, altogether and with maximum transparency, how the conjunction between certain circumstantial issues and the will/ability of both authors made possible the construction of one of the most important works of the nineteenth-century architecture. To achieve this, the three most celebrated architectural aspects of the building are analysed: the huge scale of the central space, the particular structural system chosen and the uneven usage of ornament. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El Palais des Machines de la Exposición Universal de París de 1889, diseñado por el arquitecto Charles Louis Ferdinand Dutert y el ingeniero Victor Contamin es, sin duda alguna, un icono de la arquitectura del siglo XIX: su potente espacialidad, su portentosa estructura y su descarnada tectónica han arrancado, con razón, grandes elogios a críticos y arquitectos de la segunda mitad del siglo XX. Sin embargo, en demasiadas ocasiones la crítica y la historiografía de finales del siglo pasado han ofrecido una interpretación interesada de esta obra, orientada a subrayar determinados valores arquitectónicos para, luego, presentarlos como un producto directo de la voluntad de sus autores. El objetivo del presente artículo es explicar, en conjunto y con la máxima transparencia, cómo la conjunción entre ciertas cuestiones coyunturales y la voluntad/habilidad de ambos autores hizo posible la construcción de una de las obras más importantes de la arquitectura decimonónica. A tal efecto, se analizan los tres aspectos arquitectónicos más celebrados del edificio: las enormes dimensiones del espacio central, el particular sistema estructural elegido y el desigual uso del ornamento. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Espacio | es_ES |
dc.subject | Estructura | es_ES |
dc.subject | Ornamento | es_ES |
dc.subject | Proyecto | es_ES |
dc.subject | Space | es_ES |
dc.subject | Structure | es_ES |
dc.subject | Ornament | es_ES |
dc.subject | Project | es_ES |
dc.title | Notes about the Palais des Machines of 1889 in Paris: space, structure and ornament | es_ES |
dc.title.alternative | Apuntes sobre el Palais des Machines de París de 1889: espacio, estructura y ornamento | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-06-07T09:53:25Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2018.7713 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Linares De La Torre, O. (2018). Notes about the Palais des Machines of 1889 in Paris: space, structure and ornament. VLC arquitectura. Research Journal. 5(1):33-61. https://doi.org/10.4995/vlc.2018.7713 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2018.7713 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 33 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 61 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 5 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.description.references | Alphand, Adolphe, Georges Berger and Alfred Picard. Exposition Universelle Internationale de 1889 a Paris. Monographie. Palais, Jardins, Constructions Diverses et Installations Générales. Paris: J. Rothschild, 1892-1895. | es_ES |
dc.description.references | Antigüedad, María Dolores and Sagrario Aznar. El siglo XIX: el cauce de la memoria. Madrid: Istmo, 1998. | es_ES |
dc.description.references | Araujo Armero, Ramón. "Construir en acero: forma y estructura en el espacio continuo." TECTÓNICA: monografías de arquitectura, tecnología y construcción. Rehabilitación: la arquitectura moderna 33 (2010). | es_ES |
dc.description.references | Charlton, Thomas Malcolm. A History of theory of structures in the nineteenth century. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. https://doi.org/10.1017/CBO9780511524677 | es_ES |
dc.description.references | Durant, Stuart. Palais des Machines: Ferdinand Dutert. London: Phaidon, 1994. | es_ES |
dc.description.references | Estévez Cimadevila, Javier, and Isaac López César. "The Palais des Machines of 1889. Historical-structural reflections." VLC arquitectura, Vol. 2 issue 2 (2015): 1-30. | es_ES |
dc.description.references | Giedion, Sigfried, and Sokratis Georgiadis. Building in France, building in iron, building in ferro-concrete. Santa Monica: Getty Center for the History of Art and the Humanities, 1995. | es_ES |
dc.description.references | McKean, John et al. Lost masterpieces. London: Phaidon, 1999. | es_ES |
dc.description.references | Middleton, Robin. Architecture of the nineteenth century. Milano: Electa, 2003. | es_ES |
dc.description.references | Mignot, Claude. Architecture of the 19th century. Fribourg: Evergreen, 1983. | es_ES |
dc.description.references | North, John. Mid-nineteenth-century scientists. Oxford: Pergamon Press, 1969. | es_ES |
dc.description.references | Peters, Tom F. Building the nineteenth century. London: The MIT Press, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Stamper, John W. "The Galerie des Machines of the 1889 Paris world's fair." In Structural iron and steel, 1850-1900, edited by Robert Thorne. Aldershot: Ashgate, 2000. | es_ES |
dc.description.references | Vigreux, Charles. Revue technique de l'Exposition Universelle de 1889. Première Partie: l'Architecture. Paris: E. Bernard et Cie (ed), 1893. | es_ES |