[EN] The models and representations of buildings have had a fairly widespread use
in various human areas and technical disciplines. They have been especially
useful and popular as working tools for the analysis and ...[+]
[EN] The models and representations of buildings have had a fairly widespread use
in various human areas and technical disciplines. They have been especially
useful and popular as working tools for the analysis and representation of
building projects.
This situation has changed recently due to the addition of computing resources
which allow similar visual results. These working methodologies recently
allow reaching virtual reality or direct preparation of these models using
three-dimensional printers.
The purpose of this communication is to present the recent experiences
developed in the subject Introduction a la Construcción from the E.T.S.
Architecture in Valencia, providing a reflect on the most significant aspects
for these issues in teaching.
The methodology used is a combination of the traditional way to develop
models using a particular approach and complementing them with new
resources available, verifying the advantages and disadvantages and student
progress.
The results allow us to recognize general criteria on the most appropriate use
of these resources in the field of architectural education in the early stages,
particularly for basic learning of the constructive aspects.
[-]
[ES] Los modelos y representaciones de construcciones han tenido un uso bastante extendido en distintos ámbitos humanos y disciplinas técnicas, especialmente útiles y populares en estos como instrumentos de trabajo para ...[+]
[ES] Los modelos y representaciones de construcciones han tenido un uso bastante extendido en distintos ámbitos humanos y disciplinas técnicas, especialmente útiles y populares en estos como instrumentos de trabajo para el análisis y representación de proyectos de edificación. Esta situación ha evolucionado recientemente con la incorporación de otros medios y recursos informáticos que permiten resultados visuales similares, llegando recientemente a la realidad virtual o la confección directa de esas maquetas mediante impresoras tridimensionales. El objeto de esta comunicación es presentar las recientes experiencias desarrolladas en la asignatura de Introducción a la Construcción de la E.T.S. de Arquitectura de Valencia, aportando aquellos aspectos más significativos para la reflexión sobre estas cuestiones en el ámbito docente. La metodología utilizada ha sido la utilización de los medios tradicionales para elaborar maquetas aplicando un enfoque particular y complementándolos con los nuevos medios o recursos disponibles, verificando las ventajas e inconvenientes y el progreso de los estudiantes. Los resultados obtenidos permiten reconocer unos criterios generales sobre el uso más adecuado de estos recursos en el ámbito de la enseñanza de la arquitectura en etapas iniciales, en particular para el aprendizaje básico de los aspectos constructivos.
[-]
|