Resumen:
|
[EN] The use of online resources for learning is increasing in business higher education, not only in the flipped classroom approach but also in order to supplement face-to-face lectures. The objectives of this paper are ...[+]
[EN] The use of online resources for learning is increasing in business higher education, not only in the flipped classroom approach but also in order to supplement face-to-face lectures. The objectives of this paper are eliciting students’ preferences and assessing the learning resources (books, slides and videos) in teaching the Operations Research in Business Administration and Management degree.
The students’ preferences have been obtained using Analytic Hierarchy Process, a quantitative method, appropriate for eliciting and aggregating individual preferences to provide information from a group of people. In addition, the use and assessment of the teaching resources have been analysed using the Likert scale, a qualitative method frequently used in higher education studies.
The students who prefer videos the most are those from flipped classroom, although the videos have also affected students from traditional face-to-face teaching. In general, the slides, which synthesize and outline the concepts being studied, represent the resources more used by students of face-to-face groups. Nevertheless, there are significant differences amongst the students’ preferences by group.
Finally, the videos also contribute to students skills, mainly in autonomous learning. The results and the students’ suggestions encourage the teachers to continue developing additional videos with case studies and real applications.
[-]
[ES] La creciente utilización de los recursos en línea en la formación de administración y dirección de empresas aparece tanto en el modelo de docencia inversa como complemento a la docencia presencial. Los objetivos del ...[+]
[ES] La creciente utilización de los recursos en línea en la formación de administración y dirección de empresas aparece tanto en el modelo de docencia inversa como complemento a la docencia presencial. Los objetivos del trabajo son obtener las preferencias de los alumnos y valorar los recursos docentes (libros, diapositivas y videos) en el aprendizaje de Investigación Operativa del Grado de Administración y Administración de Empresas. Las preferencias se han obtenido mediante AHP, método cuantitativo apropiado para obtener y agregar preferencias individuales, generando preferencias agregadas de grupo. Además, hemos analizado los recursos docentes mediante la escala de Likert, método cualitativo muy utilizado en los estudios de educación superior. Los alumnos que prefieren más los videos son los de docencia inversa, aunque los videos también han influido en los estudiantes de docencia presencial. En general, las diapositivas, que sintetizan los conceptos, representan el recurso más utilizado en la docencia presencial. Sin embargo, existen diferencias significativas entre las preferencias de los alumnos por grupo. Por último, los videos también contribuyen a la adquisición de competencias, principalmente al aprendizaje autónomo de los alumnos. Los resultados y las sugerencias recibidas nos animan a seguir desarrollando videos con casos prácticos y aplicaciones reales.
[-]
|