Resumen:
|
[EN] In this paper, we analyze the experience of introducing the flip teaching methodology in the laboratory practices of Mathematics II. In this subject our students learn differential equations, Laplace transform and ...[+]
[EN] In this paper, we analyze the experience of introducing the flip teaching methodology in the laboratory practices of Mathematics II. In this subject our students learn differential equations, Laplace transform and their applications, concepts that a priori are not too attractive to students of engineering degrees, but are very useful in the development of different subjects that are part of their training. In order to make the students more motivated, we have redesigned the activities carried out in Mathematics II practices, preparing several materials and strategies that activate the interest of the students. Some of these materials are available before practice sessions and others, such as problem-solving, discussion or debates, are used in the classroom itself at the time of practice. The main novelty is the screencast videos we have recorded, where we explain how to approach the different types of exercises that we solve using the program Mathematica. This increases student opportunities for active learning in class, where the teacher can offer a more personalized guidance and interact better with the students. The interaction with the teacher and the other classmates generates an environment that facilitates learning, as we have seen through specific evaluation tests.
[-]
[ES] En este trabajo analizamos la experiencia de introducir la metodología denominada clase inversa (o ‘flip education’) en las prácticas de laboratorio de Matemáticas II. En esta asignatura trabajamos ecuaciones ...[+]
[ES] En este trabajo analizamos la experiencia de introducir la metodología denominada clase inversa (o ‘flip education’) en las prácticas de laboratorio de Matemáticas II. En esta asignatura trabajamos ecuaciones diferenciales, transformada de Laplace y sus aplicaciones, conceptos que a priori no resultan demasiado atractivos para los alumnos de los grados de ingeniería, pero resultan de gran utilidad en el desarrollo de las distintas materias que forman parte de su titulación. Con el fin de conseguir una mayor motivación entre nuestro alumnado, hemos utilizando la metodología de clase inversa en las prácticas de Matemáticas II, rediseñado las actividades realizadas en dicha asignatura y preparado materiales que activen el interés de los alumnos. La principal novedad son los vídeos 'screencast' que hemos grabado, donde explicamos cómo abordar los distintos tipos de ejercicios que trabajamos utilizando el programa Mathematica, de manera que el tiempo que los alumnos pasen en el laboratorio con el profesor lo aprovechen para resolver las dudas que les hayan surgido y aclarar los conceptos principales de cada sesión. Esta interacción con el profesor y el resto de compañeros genera en el aula un ambiente que facilita el aprendizaje, como hemos comprobado mediante pruebas de evaluación específicas.
[-]
|