Resumen:
|
[EN] Around the book and the graphics, in 2012 we started an interdisciplinary project of investigation about the early stimulation by means of the illustrative image with a programme of educational cooperation under the ...[+]
[EN] Around the book and the graphics, in 2012 we started an interdisciplinary project of investigation about the early stimulation by means of the illustrative image with a programme of educational cooperation under the Framework Agreement of Cooperation between Príncipe Valiente School and the Faculty of Fine Arts belonging to the Polytechnic University of Valencia.
At the beginning it was a local investigation, the convergence between the school and the students of subjects of Engraving and stamping with Ana Tomás as the teaching director. A subject practice in order to make images and show them and publish a book.
As it just happens with the investigation projects, the codes change, evolve, spread, opening to the global fact. Although the starting objectives remain, the contexts change in time expanding the actions around the graphic project.
The local perspective of childhood and adult and professional public interaction with graphic elements, widens the limits. The actors diverge and the results join together in a holistic and unifying point of view. It diverts towards a methodological tool, able to build artistic capabilities, habilities and knoledgments.
We work the tracking of methodologies which allow the choice of strategic options in order to motivate students and make them part of real and professional projects, as well as giving them the máximum visibility outside the classrooms. In this way, the student transmutes from the local experience at the Faculty to a collective one of graphics with a noniuniversity expositional development and the publication of a book, with interventions in& situ, participations in congresses, exhibitions...
In this presentation we are going to develop our continuous experience of reconsidering and adapting the codes which conduct the projects in the experience of their task and in the evolution and development of an experimentation and investigation which, the same as graphics, has so many and so assorted possibilities of variation and expansion.
[-]
[ES] En torno al libro y la gráfica, iniciamos el año 2012 un proyecto interdisciplinar de investigación de la estimulación temprana mediante la imagen ilustrativa con un programa de cooperación educativa bajo el Convenio ...[+]
[ES] En torno al libro y la gráfica, iniciamos el año 2012 un proyecto interdisciplinar de investigación de la estimulación temprana mediante la imagen ilustrativa con un programa de cooperación educativa bajo el Convenio Marco de Colaboración de la Escuela Príncipe Valiente con la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Politécnica de Valencia. En un principio era una investigación de carácter local, la confluencia entre la escuela y los alumnos de asignaturas de Grabado y estampación con Ana Tomás como directora docente. Una práctica de asignatura con el fin de realizar estampas, exhibirlas y publicar un libro. Como tantas veces sucede con los proyectos de investigación, los códigos cambian, evolucionan, se expanden, abriéndose a lo global. Aunque los objetivos iniciales permanecen, los contextos evolucionan ensanchando las actuaciones alrededor del proyecto gráfico. La perspectiva local de interactuación de la infancia, el público adulto o profesional con los elementos gráficos, amplía el horizonte. Los actores divergen y los resultados confluyen en un enfoque holístico e integrador. Deriva en una herramienta metodológica y constructiva de capacidades, habilidades y conocimientos artísticos. Trabajamos el seguimiento de metodologías que permiten la elección de opciones estratégicas para motivar al alumnado y hacerle partícipe de proyectos reales, profesionales y darles máxima visibilidad fuera de las aulas. Así el alumno trasmuta desde la vivencia local en la Facultad, a una experiencia colectiva de gráfica con un desarrollo expositivo extraacadémico, con intervenciones “in situ”, participaciones en congresos, ferias,... En esta ponencia vamos a desarrollar nuestra vivencia constante de repensar y adaptar los códigos que dirigen los proyectos en la experiencia de su quehacer y en la evolución y desarrollo de una experimentación e investigación que, al igual que la gráfica, tiene tantas y tan variadas posibilidades de variación y expansión.
[-]
|