Resumen:
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[EN] Film becomes obsolete and a sort of modern ruin in the digital era. As a documentary tool and communication media has been transformed: now it is an object, a physical matter to be preserved, further than a tool and ...[+]
[EN] Film becomes obsolete and a sort of modern ruin in the digital era. As a documentary tool and communication media has been transformed: now it is an object, a physical matter to be preserved, further than a tool and lively memory. Its transparent specificity had been lost. In the same way, the massive manufacture and distribution of gods, thanks to global markets, had transformed the meaning of modern spaces and objects. Even if created under universalizing and democratization policies, those now obsolete modern objects work today as mirrors of an invalid paradigm. In Amie Siegel’s work both transformations come together: the memory^movies became objects and the gods^objects became memories^ containers of stories and history. Siegel locate the mystery of identity construction precisely in this dynamic movement, in this sort of metamorphosis we are leaving nowadays. We will revisit her works Provenance (2013) and Double(Negative (2015), devoted to this questions, in the context of the exhibition Double(Negative, organized in 2016 by Museum Villa Stuck, Munich.
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[ES] Esta comunicación analiza el trabajo de la artista estadounidense Amie Siegel como punto de partida para abordar el concepto de identidad en el mundo globalizado. A modo de caso de estudio, se comentarán algunas de ...[+]
[ES] Esta comunicación analiza el trabajo de la artista estadounidense Amie Siegel como punto de partida para abordar el concepto de identidad en el mundo globalizado. A modo de caso de estudio, se comentarán algunas de sus obras, principalmente la película Provenance (2013), en la que la artista traza en reverso el camino que los muebles diseñados por Le Corbusier para la ciudad de Chandigarh recorren desde su ubicación original hasta las casas de coleccionistas de diseño en Europa y Estados Unidos. Tanto en esta película, como en la recientemente producida, Double Negative (2015), y en una sus primeras instalaciones, como Berlin Remake (2005), Siegel aborda el tema de la ruina moderna y su transformación en la era de la globalización. Dicha transformación afecta directamente a la construcción de las identidades, siendo este el tema esencial que, a mi juicio, conecta toda su obra. Como comisaria de su única exposición retrospectiva hasta la fecha, Amie Siegel. Double Negative, presentada en 2016 en el Museo Villa Stuck de Múnich, he tenido la oportunidad de profundizar en su trabajo y, mediante mi participación en este congreso, desearía poder llevar este ejercicio un paso más allá, compartiendo mis reflexiones con otros autores para abrir nuevos caminos en la investigación de estas cuestiones.
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