Resumen:
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[EN] Through the study of performativity, an approach is introduced that starts from a series of desviations from the strategies of the social movements of occupation for the transformation of the codes of language into a ...[+]
[EN] Through the study of performativity, an approach is introduced that starts from a series of desviations from the strategies of the social movements of occupation for the transformation of the codes of language into a transfeminist relation.
From a post]critical view of the production of political subjectivities and its constitution in subject, language is proposed as a technology of gender identities in relation to the hegemonic social order. Towards a poststructuralist reading and establishing allegories on the strategy of chess in linguistics ]from the filmic and literary metaphors], the chessboard is considered a space whose property is in the paternal figure and in which governs a tanatopolitical regime, abandoned by daily struggles.
This article presents reflections putting the chessboard as a space between the inhabited and the uninhabited, between the presence and absence, between the deserted and the rules. Understanding it as a binary system by its own representation based on the organization of two antagonistic tonalities and on a presentation of the subjects of the game in opposition that can be seen as a result of reflection. Through the analysis of the game, whose presence of women as historical subjects has been annulled, presents the dichotomy of postmodernist thinking and the structures that support it. With the object and the subject placed in the study analysis, it mades a view that constitutes a drift of the social movements of occupation in terms of the dominant thinking model, putting in the check the notions of Saussure's sign interpellated and unbalanced by the theory of feminist discourse. Also, establishing in language some places of political resistance.
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[ES] A través del estudio de la perfomatividad, se introduce un planteamiento que parte de una serie desvíos de las estrategias de los movimientos sociales de ocupación para la transformación de los códigos del lenguaje ...[+]
[ES] A través del estudio de la perfomatividad, se introduce un planteamiento que parte de una serie desvíos de las estrategias de los movimientos sociales de ocupación para la transformación de los códigos del lenguaje en una relación transfeminista.
Desde una mirada pos]crítica de la producción de subjetividades políticas y su constitución en los sujetos, se plantea el lenguaje como una tecnología de identidades de género y en su relación con el orden social hegemónico. Hacia una lectura posestructuralista, estableciendo alegorías sobre la estrategia del ajedrez en la lingüística (desde las metáforas fílmicas y literarias), se plantea el tablero de ajedrez como espacio cuya propiedad se encuentra en la figura paterna y en la que gobierna un régimen tanatopolítico, abandonado por las luchas cotidianas.
Presenta reflexiones poniendo el tablero de ajedrez como espacio entre lo habitado y lo deshabitado, entre la presencia y la ausencia, entre lo abandonado y las reglas. Entendido como sistema binario por su representación, basada en la organización de dos tonalidades antagónicas y presentado los sujetos del juego en oposición que se puede ver como resultado de espejo. A través del análisis del juego, cuya presencia de las mujeres como sujetos históricos, además, ha estado anulada, presenta la dicotomía del pensamiento posmodernista y las estructuras que lo sustentan. Con el objeto y el sujeto puesto en el análisis de estudio, se realiza una mirada que constituye un recorrido por los movimientos sociales de ocupación en cuanto al modelo de pensamiento dominante, poniendo en jaque las nociones de signo de Saussure interpeladas y desequilibradas por la teoría del discurso feminista. Estableciendo en el lenguaje, a su vez, lugares de resistencia política.
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