Resumen:
|
[EN] With the project "The face, mirror of the soul. Illustrating emotions", our intention is to encode the facial gestures and understand ourselves as individuals, bringing the learning to the artistic field both history ...[+]
[EN] With the project "The face, mirror of the soul. Illustrating emotions", our intention is to encode the facial gestures and understand ourselves as individuals, bringing the learning to the artistic field both history and production. The study was conducted in a small number of people, so we apply global knowledge of psychology and anatomy in particulars for verification. The main objectives were: to analyze, test and research and production show the universality of facial expressions of basic emotions; collect what styles of pictorial art and what artists have turned -and those who not- it, as well as display and study that this is an issue that the field of the arts is also concerned; and verify that the drawing is a tool for representing more dramatized portrait, with the completion of a series of drawings and graphic techniques playing each of the basic emotions.
It is therefore a multidisciplinary approach that encompasses concepts of psychology and anatomy to finish with a review of the history of painting -for being drawing and painting the artistic fields more related to our technic- with the intention to see and understand the changes in terms of gesture and expression portrait that took place over the centuries
[-]
[ES] Con el proyecto "La cara, espejo del alma. Ilustrando emociones", nuestra intención es codificar los gestos faciales y
entendernos como individuos, llevando el aprendizaje al terreno artístico tanto desde la historia ...[+]
[ES] Con el proyecto "La cara, espejo del alma. Ilustrando emociones", nuestra intención es codificar los gestos faciales y
entendernos como individuos, llevando el aprendizaje al terreno artístico tanto desde la historia como en su producción. El
estudio se llevó a cabo en un número reducido de personas, por lo que aplicamos conocimientos globales de psicología y
anatomía en particulares para su comprobación. Los objetivos principales fueron los siguientes: analizar, comprobar y
mostrar en investigación y producción la universalidad de las expresiones faciales en las emociones básicas; recoger qué
estilos del arte pictórico y qué artistas se han volcado - y los que no - en ello, así como mostrar y estudiar que este es un
tema del que también se ocupa el campo de las artes; y verificar que el dibujo es una herramienta para la representación
del retrato más dramatizado, con la realización de una serie de dibujos y técnicas gráficas reproduciendo cada una de las
emociones básicas.
Se trata por tanto de un enfoque multidisciplinar que abarca conceptos de psicología y anatomía para terminar con un
repaso de la historia del arte pictórico -por ser dibujo y pintura los campos artísticos más vinculados a nuestra técnica- con
la intención de ver y comprender los cambios que en cuanto a gesto, retrato y expresión tuvieron lugar a lo largo de los
siglos.
[-]
|