Abstract:
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[EN] Through this communication we want to present a renewed reading of one of the most important works of Spanish painting of the sixteenth century: the altarpiece of San Pelayo by Maestro Becerril, located in the Cathedral ...[+]
[EN] Through this communication we want to present a renewed reading of one of the most important works of Spanish painting of the sixteenth century: the altarpiece of San Pelayo by Maestro Becerril, located in the Cathedral of Malaga. This renewed reading focuses not so much on what the artistic historical tradition has said about it (incorporation of elements from the Italian Renaissance tradition in the form of architectural elements and mythological legends) but on how the legend of the martyrdom of San Pelayo has served to To construct the sexual norm in diverse moments of the history of the Spanish State.
For this, we must remember what this legend consists of: According to sources contemporary to the martyrdom (10th century), Pelayo was martyred to death for not succumbing to the libidinous desires of Caliph Abderramán III. Thus the young martyr became a symbol of the virtue of Christian chastity in the face of the nefarious sin represented by the greatest political and religious figure of the Muslims, Caliph Abderraman III.
The limits of this communication force us to focus on a specific historical moment: the arrival of the altarpiece of San Pelayo to the Cathedral of Malaga from Becerril de Campos (Palencia) in the context of the 1 40s.
In order to offer the renewed reading that we announced above we will start with the numerous studies (most of them AnglomSaxons) which, starting with queer theory, are helping to renew the discipline of art history. Analyzing the arrival of the altarpiece of San Pelayo to Malaga from the perspective queer leads us to understand the meaning of the work within the context of the sexual politics of the time, from which the images of the altarpiece take on a new meaning.
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[ES] A través de esta comunicación queremos presentar una lectura renovada de una de las obras más importantes de la pintura española del siglo XVI: el retablo de San Pelayo del Maestro de Becerril, situado en la Catedral ...[+]
[ES] A través de esta comunicación queremos presentar una lectura renovada de una de las obras más importantes de la pintura española del siglo XVI: el retablo de San Pelayo del Maestro de Becerril, situado en la Catedral de Málaga. Esta lectura renovada se centra no tanto en lo que la tradición histórico artística ha dicho de él (incorporación de elementos procedentes de la tradición renacentista italiana en forma de elementos arquitectónicos y leyendas mitológicas) sino en cómo la leyenda del martirio de San Pelayo ha servido para construir la norma sexual en diversos momentos de la historia del Estado español. Para ello, debemos recordar en qué consiste dicha leyenda: según las fuentes contemporáneas al martirio (siglo X), Pelayo fue martirizado hasta la muerte por no sucumbir a los deseos libidinosos del califa Abderramán III. Así, el joven mártir se convirtió en símbolo de la virtud de la castidad cristiana frente al pecado nefando representado por la máxima figura política y religiosa de los musulmanes, el califa Abderramán III. Los límites de esta comunicación nos obligan a centrarnos en un momento histórico concreto: la llegada del retablo de San Pelayo a la Catedral de Málaga procedente de Becerril de Campos (Palencia) en el contexto de década de 1940. Para ofrecer la lectura renovada que anunciábamos más arriba tendremos en cuenta los numerosos estudios (la mayoría de ellos anglosajones) que, partiendo de la teoría queer, están ayudando a renovar la disciplina de la historia del arte. Analizar la llegada del retablo de San Pelayo a Málaga desde la perspectiva queer nos lleva a entender el significado de la obra dentro del contexto de las políticas de la moral sexual de la época, a partir de las cuales las imágenes del retablo cobran un nuevo significado.
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