Resumen:
|
[EN] In the present work the historical artistic and stylistic study is approached as well as the intervention of a Virgin child of the 17th century belonging to the church of Saint Jaume Apòstol de Algemesí.
Firstly, ...[+]
[EN] In the present work the historical artistic and stylistic study is approached as well as the intervention of a Virgin child of the 17th century belonging to the church of Saint Jaume Apòstol de Algemesí.
Firstly, aspects of the Ribera locality are presented, in which issues such as its geographic location, the origin of its place name and the constancy of its Roman and Muslim occupation through the archaeological remains of Cotes and Pardines are discussed; then it is introduced in the history of its parochial basilica and its architecture; then despite not having found records of their origin due to the losses caused by the Spanish Civil War, we¿ll talk about the possible origin of the carving, its iconography and its comparison with other works.
Due to the poor state of the image and at the request of the owner, it is restored, and undertaken according to selective criteria in order to provide what is necessary to read it and to recover its functionality as an object of worship exposed to the faithful.
Finally, a preventive conservation plan is drawn up to guarantee the integrity of the work and prevent the advance of deterioration.
[-]
[ES] En el presente trabajo se aborda el estudio histórico artístico y estilístico, así como la intervención de una Virgen niña del S.XVII perteneciente a la iglesia de Sant Jaume Apòstol de Algemesí.
Primeramente ...[+]
[ES] En el presente trabajo se aborda el estudio histórico artístico y estilístico, así como la intervención de una Virgen niña del S.XVII perteneciente a la iglesia de Sant Jaume Apòstol de Algemesí.
Primeramente se presentan aspectos sobre la localidad de la Ribera, tratando cuestiones como su situación geográfica, el origen de su topónimo y la constancia de su ocupación romana y musulmana a través de los restos arqueológicos de Cotes y Pardines; seguidamente se aborda la historia de su basílica parroquial y su arquitectura; a continuación pese a la escasez documental fruto de la Guerra Civil española, se habla del posible origen de la talla, su iconografía y se la compara con otras obras.
Debido al mal estado de la imagen y por petición del propietario se procede a su restauración, acometiéndose según un criterio selectivo con el fin de completar su lectura y de recuperar su funcionalidad como objeto de culto expuesto para los fieles.
Por último, se elabora un plan de conservación preventiva para garantizar la integridad de la obra y evitar futuros deterioros.
[-]
|