- -

The certification as a strategy for the recovery of the consumer confidence in the veal adquisition

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

The certification as a strategy for the recovery of the consumer confidence in the veal adquisition

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Barrena, Ramona es_ES
dc.contributor.author Sánchez, Mercedes es_ES
dc.contributor.author Gil, José M. es_ES
dc.contributor.author Gracia, Azucena es_ES
dc.contributor.author Rivera, Luis M. es_ES
dc.date.accessioned 2018-10-15T07:17:41Z
dc.date.available 2018-10-15T07:17:41Z
dc.date.issued 2003
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/110367
dc.description.abstract [EN] The objective of the paper is to analyse the effect of the label product presence in the reduction of the health hazard perceived or in the uncertainty associated to a product. The market selected like an example was the fresh beef, because in Europe, in general, and in Spain in particular, has been serious problems related with the food safety. These problems had influenced in the lost confidence of the consumers with important consequences in the supply. We propose a consumer decision model with two steps: 1) to consume more or no, 2) if the consumer decided to increase the consume analyse the factors which affect the quantity to increment; these decisions are considered simultaneous. The results obtained in the three Spanish regions (Comunidad de Aragón, Comunidad Foral de Navarra and Comunidad Valenciana) showed the suitability of the utilisation of the labels in the product to reduce or mitigate the demand effects of these supply complications, specially in the market which major food safety problems. es_ES
dc.description.abstract [ES] El objetivo del trabajo se centra en analizar el efecto de la presencia de etiqueta en un producto con el fin de minimizar el riesgo percibido o la incertidumbre asociada al producto. El análisis ha sido realizado tomando como ejemplo la carne fresca de ternera, producto que ha presentado en Europa, en general, y en España, en particular, importantes problemas de salubridad o seguridad alimentaria que han generado una importante pérdida de confianza por parte de los consumidores e, indirectamente, una disminución de su consumo, lo que ha supuesto, a su vez, serias implicaciones sobre la oferta. Teniendo en cuenta el objetivo planteado, se especifica un modelo para analizar la disposición del consumidor a aumentar el consumo de carne de ternera si se le garantiza su salubridad. Se considera que el consumidor realiza una doble decisión: 1) consumir más o no; y 2) una vez que ha decidido incrementar su consumo, determina en qué cantidad, considerándose, adicionalmente, que ambas decisiones se adoptan de forma simultánea. Los resultados obtenidos en tres Comunidades Autónomas españolas (Comunidad de Aragón, Comunidad Foral de Navarra y Comunidad Valenciana) muestran la idoneidad de las etiquetas para mitigar los efectos que sobre la demanda tienen estos problemas surgidos en la oferta, siendo los resultados especialmente relevantes en el mercado que ha presentado mayores problemas de salubridad. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Comportamiento del consumidor es_ES
dc.subject Modelos de decisión es_ES
dc.subject Etiqueta es_ES
dc.subject Carne de ternera es_ES
dc.subject Seguridad alimentaria es_ES
dc.subject Consumer behaviour es_ES
dc.subject Decision models es_ES
dc.subject Label es_ES
dc.subject Beef es_ES
dc.subject Food safety es_ES
dc.title The certification as a strategy for the recovery of the consumer confidence in the veal adquisition es_ES
dc.title.alternative La certificación como estrategia para la recuperación de la confianza del consumidor en la adquisición de la carne de ternera es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-10-15T07:04:15Z
dc.identifier.doi 10.7201/earn.2003.01.01
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Barrena, R.; Sánchez, M.; Gil, JM.; Gracia, A.; Rivera, LM. (2003). The certification as a strategy for the recovery of the consumer confidence in the veal adquisition. 7-29. doi:10.7201/earn.2003.01.01 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.7201/earn.2003.01.01 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 7 es_ES
dc.description.upvformatpfin 29 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record