- -

Integración del “User Experience Questionnaire Short” en MOOCs UPV*

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Integración del “User Experience Questionnaire Short” en MOOCs UPV*

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Sanchis Font, Rosario es_ES
dc.contributor.author Castro Bleda, María José es_ES
dc.contributor.author Turró Ribalta, Carlos es_ES
dc.contributor.author Despujol Zabala, Ignacio es_ES
dc.date.accessioned 2018-11-20T08:29:01Z
dc.date.available 2018-11-20T08:29:01Z
dc.date.issued 2018-09-26
dc.identifier.isbn 9788490487501
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/112803
dc.description.abstract [EN] The assessment of the learning experience of Massive Open Online Courses (MOOCs) at Universitat Polit`ecnica de Val`encia (UPV) is currently performed through a questionnaire which only evaluates the pedagogical methodology and the functionality of the platforms edX and UPVx, without registering the pleasure of the learning experience. This paper shows the integration of User eXperience (UX) perspective in this questionnaire. User perception on usability and pleasure of using the e-learning platform will be measured in order to achieve a deeper knowledge of users preferences with the ultimate goal to upgrade the UPV MOOCs. To this end, the short version of the validated UX questionnaire of Thomaschewski (2017) “User Experience Questionnaire Short” (UEQ-S) has been adapted to Spanish for UPV MOOC users in order to retrieve answers about joy of use, attractiveness, efficiency and usability of UPV MOOC platforms. In conclusion, the integration of the adapted UEQ-S within the current UPV MOOC questionnaire will provide us new data for further research on the interaction within the platform. The aim is to enhance and improve the future learning experience in UPV MOOCs in order to position them as the best global massive open online courses and UPV as the top world-wide reference in MOOCs. es_ES
dc.description.abstract [ES] Actualmente la evaluación de la experiencia de los Massive Open Onli-ne Course (MOOCs) de la Universitat Politècnica de València (UPV) se realiza a travès de una encuesta que valora únicamente la metodología pedagógica del curso y la funcionalidad de las plataformas edX y UPVx, sin registrar el placer de la experiencia de aprendizaje del usuario. Con esta propuesta se evaluará la formación on-line por primera vez en la UPV con ítems que valoren la experiencia de la interacción o User eXperience (UX). Esto significa conocer la percepción del usuario sobre la usabilidad y placer de uso de la plataforma con el fin de mejorar los UPV MOOCs. Para ello, se ha integrado en la encuesta sobre los MOOC UPV el modelo breve de cuestionario de Thomaschewski (2017) “User Experience Ques-tionnaire Short” (UEQ-S). Esta encuesta se ha adaptado al español y al usuario de la encuesta MOOC UPV, con el objeto de obtener valores sobre el placer de uso, atractivo, eficiencia, estimulación y usabilidad de la plataforma de e-learning. Así, la integración del UEQ-S en el cuestionario MOOC UPV nos permitirá obtener nuevos datos para investigar sobre la interacción con la plataforma con el fin de potenciar y mejorar el futuro de la experiencia de aprendizaje en los MOOCs UPV y posicionar a la UPV como referente en formación on-line abierta masiva. es_ES
dc.description.sponsorship Trabajo parcialmente financiado por la Escola Técnica Superior d’Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València. es_ES
dc.format.extent 12 es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof IN-RED 2018. IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Educación superior es_ES
dc.subject Enseñanza superior es_ES
dc.subject Tecnologías y educación es_ES
dc.subject Innovación educativa es_ES
dc.subject Experiencia usuario es_ES
dc.subject MOOC es_ES
dc.subject Usabilidad es_ES
dc.subject Placer de interacción es_ES
dc.subject Plataformas on-line es_ES
dc.subject Percepción e-learning es_ES
dc.subject UX es_ES
dc.subject User experience es_ES
dc.subject Cuestionario aprendizaje interactivo es_ES
dc.subject Diseño de interfaces es_ES
dc.subject.classification INGENIERIA DE LA CONSTRUCCION es_ES
dc.title Integración del “User Experience Questionnaire Short” en MOOCs UPV* es_ES
dc.type Capítulo de libro es_ES
dc.type Comunicación en congreso es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/INRED2018.2018.8840
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Sistemas Informáticos y Computación - Departament de Sistemes Informàtics i Computació es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Área de Sistemas de Información y Comunicaciones - Àrea de Sistemes d'Informació i Comunicacions es_ES
dc.description.bibliographicCitation Sanchis Font, R.; Castro Bleda, MJ.; Turró Ribalta, C.; Despujol Zabala, I. (2018). Integración del “User Experience Questionnaire Short” en MOOCs UPV*. En IN-RED 2018. IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València. 393-404. https://doi.org/10.4995/INRED2018.2018.8840 es_ES
dc.description.accrualMethod OCS es_ES
dc.relation.conferencename IN-RED 2018: IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red es_ES
dc.relation.conferencedate Julio 19-20,2018 es_ES
dc.relation.conferenceplace Valencia, Spain es_ES
dc.relation.publisherversion http://ocs.editorial.upv.es/index.php/INRED/INRED2018/paper/view/8840 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 393 es_ES
dc.description.upvformatpfin 404 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.relation.pasarela OCS\8840 es_ES
dc.contributor.funder Universitat Politècnica de València


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record