Resumen:
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[EN] Laboratory practices allow students to learn concepts and develop competencies that contribute to making sense of the theory of the subject in question. That is why, in many cases, they play a primary role in the ...[+]
[EN] Laboratory practices allow students to learn concepts and develop competencies that contribute to making sense of the theory of the subject in question. That is why, in many cases, they play a primary role in the overall teaching load of the subject, so that their assessment may become very important in the final grade. Thus, its monitoring and evaluation acquire significant relevance. In this sense, it would be of great interest to implement the use of a tool that would guide the student in the development of the work and help him to systematically collect the relevant data for further treatment, in addition to facilitating the final evaluation by the teacher. It would also be desirable that, at the same time, the tool facilitate the final evaluation by the teacher. Based on these premises, the use of mobile devices as a pedagogical tool is proposed, since its infinite applications allow to complement the
learning process taking into account some of its advantages. One of them may be the increased motivation of the students when incorporating to their academic tasks a tool with which they are fully familiar. The objective of the
present work is to implement a new methodology that guides the student in the realization of the practices through the incorporation of mobile devices. Its use in laboratory practices allowed to provide order to the data obtained from the development of the work and greater accessibility to information by all students. At the same time, it allowed the teacher a simple control of the attendance to the practice and facilitated the evaluation of the practical work of the student.
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[ES] Las prácticas de laboratorio permiten a los estudiantes aprender conceptos y desarrollar competencias que contribuyen a dar sentido a la teoría del tema en cuestión. Es por esto que, en muchos casos, tienen un peso ...[+]
[ES] Las prácticas de laboratorio permiten a los estudiantes aprender conceptos y desarrollar competencias que contribuyen a dar sentido a la teoría del tema en cuestión. Es por esto que, en muchos casos, tienen un peso determinante en la carga docente global de la asignatura, de forma que su valoración puede llegar a ser muy importante en la nota final. Así, su seguimiento y evaluación adquieren una relevancia significativa. En este sentido, sería de gran interés implementar el uso de alguna herramienta que permitiese guiar al alumno en el desarrollo del trabajo y le ayudase a recoger sistemáticamente los datos pertinentes para su posterior tratamiento, además de facilitar la evaluación final por parte del profesor. En base a estas premisas, se propone el uso de los dispositivos móviles como herramienta pedagógica, puesto que sus infinitas aplicaciones permiten complementar el proceso de aprendizaje aprovechando algunas de sus ventajas. Una de ellas puede ser el aumento de la motivación por parte de los alumnos, al incorporar a sus tareas académicas una herramienta con la que se encuentran plenamente familiarizados. El objetivo del presente trabajo es implementar una nueva metodología que guíe al alumno en la realización de las prácticas a través de la incorporación de los dispositivos móviles. Su uso en las prácticas de laboratorio permitió proporcionar orden a los datos obtenidos del desarrollo del trabajo y una mayor accesibilidad a la información por parte de todos los alumnos. Al mismo tiempo, al profesor le permitió un sencillo control de la asistencia a la práctica y le facilitó la evaluación del trabajo práctico del alumno.
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