Resumen:
|
[EN] The objective of this article is to explore the visual identity of
Modern Face Roman (Didones) font in relation to the historical
and theoretical evolution of typography, assessing why it has
been the subject of ...[+]
[EN] The objective of this article is to explore the visual identity of
Modern Face Roman (Didones) font in relation to the historical
and theoretical evolution of typography, assessing why it has
been the subject of such disparate evaluations in different
typographical theories and reconsidering certain elements of
those theories. With this aim, this article analyses the history
of this typeface, opinions about it and the context in which it
arose, as well as its formal and technical characteristics.
The conclusion drawn is that the forms of this font, arising
in the late eighteenth century out of a quest informed by
rationalism and the Enlightenment, together with incipient
industrial systemisation, were central to the functional,
theoretical, and historical evolution of Western typography,
with its duality of headlines and body text. Hence its
ambivalent character (traditional, modern, classical, romantic)
and the criticisms later made of it by the reform movement,
which in the twentieth century extended its position on book
design to the very heart of typographic theory.
[-]
[ES] El objetivo de este artículo es indagar en la identidad visual
de las letras romanas modernas (didonas) en relación con
el devenir histórico y teórico de la tipografía, averiguando
por qué han recibido valoraciones ...[+]
[ES] El objetivo de este artículo es indagar en la identidad visual
de las letras romanas modernas (didonas) en relación con
el devenir histórico y teórico de la tipografía, averiguando
por qué han recibido valoraciones tan dispares por algunas teorías tipográficas, y reconsiderar algunas claves de
dichas teorías. Para ello se ha estudiado su historia, las
opiniones acerca de ellas y el contexto en el que surgen,
así como sus características formales y técnicas.
Se concluye que sus formas de finales del siglo XVIII, nacidas de una búsqueda racional e ilustrada, junto con la
incipiente sistematización industrial, están en el eje de
la evolución funcional, teórica e histórica de la tipografía
occidental, con la dualidad de textos para lectura o para
titulares. De ahí su carácter ambivalente (tradicionales,
modernas, clásicas, románticas) o las críticas posteriores
del movimiento reformista, que extendió en el siglo XX su
posición sobre el diseño de libros al centro de la teoría
tipográfica.
[-]
|