[EN] In order to act creatively, the student of architecture must know how to "read" space and to
structure it by looking. Photography is a tool but beyond its instrumental condition is potentially
bearer of a formal and ...[+]
[EN] In order to act creatively, the student of architecture must know how to "read" space and to
structure it by looking. Photography is a tool but beyond its instrumental condition is potentially
bearer of a formal and narrative language whose syntax is necessary to identify and train.
Paradoxically, the contemporary saturation of images could produce in the student an amnesia
that stifles his sensitivity when it comes to “sharpen the pencil” with his eyes, in order to see and
build with it a new spatial argument. Based on my personal interests in photography and on my
particular research experience on the relations between architecture and photography, the text
presents the teaching experiences carried out at the University of Zaragoza both in the context of
architectural design and, in the near future, in an specific course of photography and visual
culture. The modest but fruitful results obtained so far confirm the interest and relevance of
formulating and demanding this pedagogical background that transcends the technical aspects of
the image-making and emphasizes the interest that students have in channeling the sensitive and
proactive understanding of the act of looking.
[-]
[ES] Para poder actuar de forma creativa, el alumno de arquitectura ha de saber “leer” el espacio y
estructurarlo mediante la mirada. La fotografía es un herramienta pero más allá de su condición
instrumental es ...[+]
[ES] Para poder actuar de forma creativa, el alumno de arquitectura ha de saber “leer” el espacio y
estructurarlo mediante la mirada. La fotografía es un herramienta pero más allá de su condición
instrumental es potencialmente portadora de un lenguaje formal y narrativo cuya sintaxis es
necesario conocer y educar. Paradójicamente, la saturación de imágenes contemporánea puede
producir en el alumno una amnesia que ahogue su sensibilidad a la hora de “afilar el lápiz” con
su mirada, para ver y construir con ella un nuevo argumentario espacial. A partir de mis
intereses personales en torno a la fotografía y de mi particular experiencia investigadora en las
relaciones entre arquitectura y fotografía, el texto presenta las experiencias docentes llevadas a
cabo desde la Universidad de Zaragoza tanto dentro de la docencia en proyectos arquitectónicos
que impartimos como, en un inmediato futuro, de forma reglada como asignatura trasversal
independiente. Los modestos pero fructíferos resultados obtenidos hasta la fecha nos confirman el
interés y la pertinencia de formular y demandar este espacio pedagógico que trasciende por
supuesto a los aspectos técnicos de la imagen y subraya el interés que tienen los alumnos por
canalizar docentemente el ordenamiento sensible y proactivo de la mirada.
[-]
|