[EN] We present an educational activity proposed by the author as a teacher of History of Photography at vocational-professional studies level. In this activity students are requested for searching, document and analyse ...[+]
[EN] We present an educational activity proposed by the author as a teacher of History of Photography at vocational-professional studies level. In this activity students are requested for searching, document and analyse an own family portrait, dated to the first half of the 20th century. The activity reaffirms the pedagogical value of learning with objects and topics close to student’s own world.
The activity it’s useful too because asks the students for using two types of information about the past: memory tellings and historical documentation. According to P. Nora, Memory and History must be opposite. We can recognize how difficult is for the students to apply this difference properly. Actually, there is a widespread confusion about history and memory meanings, especially nowadays when, in mass media, the truth seems something malleable, and we tend to confuse the objective and the subjective.
Finally we compare this educational activity in relation with the requirements established by the Spanish Official Curricula of History of Photography for Professional Studies. This comparison allows us to review the adequacy of same of the curricular requirements at this specific educational level in which they should be implemented.
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[ES] Presentamos una actividad educativa propuesta por el autor como docente de Historia de la Fotografía en un Ciclo Formativo Profesional de Fotografía. En dicha actividad se solicita a los estudiantes que busquen, ...[+]
[ES] Presentamos una actividad educativa propuesta por el autor como docente de Historia de la Fotografía en un Ciclo Formativo Profesional de Fotografía. En dicha actividad se solicita a los estudiantes que busquen, documenten y analicen un retrato familiar fechado hacia la primera mitad del s. XX. Se reafirma el valor pedagógico de centrar el aprendizaje en objetos y temas próximos al entorno que el alumno considera propio. La actividad permite también recurrir a dos tipos de información sobre el pasado: los relatos de memoria y la documentación histórica. Siguiendo a P. Nora se señala la necesidad de diferenciar estas dos herramientas de conocimiento del pasado. Se comprueba la dificultad de los estudiantes para abordar dicha diferenciación. Esta dificultad se desarrolla en un contexto general donde la confusión memoria-historia es frecuente, al igual que los medios de comunicación actuales tratan la verdad como algo maleable y a menudo se difumina la diferencia entre lo objetivo y lo subjetivo. Finalmente comparamos los resultados docentes de esta actividad en relación a los requisitos que establecen los planes de estudio oficiales sobre los objetivos de aprendizaje de la asignatura de Historia de la Fotografía en los ciclos formativos profesionales. Ello nos permite revisar la adecuación de algunos de los requisitos curriculares con respecto al nivel educativo concreto en el que deben implementarse.
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