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dc.contributor.author | Moreno Acosta, Adriana Marcela | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-01-24T10:45:53Z | |
dc.date.available | 2019-01-24T10:45:53Z | |
dc.date.issued | 2018-09-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/116024 | |
dc.description.abstract | [EN] This text presents theoretical approaches along with historical aspects around the ideas of DIY (Do It Yourself) from a perspective linked to visual studies and with the intention of proposing a critical posture towards the regimes of visuality. The concept of electronic cultural capitalism (ec-k) is taken up, in order to make complex this network of relationships and processes, individual and collective, with the intention of arguing that many ideas around amateur production have been present throughout the 20th century and XXI fulfilling a function that is postulated as regularizing leisure and free time within the so-called mutations and transformations of capitalism. Tracing these issues and trying to bring them into the light of the current panorama of the production of audiovisual content on Internet, allows to point out variations and continuities, which include the repetition of standardization processes, which show us symbolic and cultural implications of the attribution of roles for designate those who develop certain types of activities in their free time and colonization processes of that leisure time in tasks related to material and symbolic production. It is argued that the current conditions of amateur audiovisual production on the Internet could not be comprehensively understood without including a retrospective look at these apparently spontaneous tasks, which have historically responded to market interests in specific spatio-temporal contexts in which they introduce patterns of form and content (visual and audiovisual), which add up to convert these productions, which at first could be thought of as participatory, original and / or propitiating more horizontal spaces of expression, in fairly homogeneous and archetypal productions. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El texto presenta aproximaciones teóricas junto con aspectos históricos alrededor de las ideas del DIY (Do It Yourself) desde una postura vinculada con los estudios visuales y con la intención de proponer una perspectiva crítica hacia los regímenes de la visualidad. Se retoma el concepto de capitalismo cultural electrónico (ec-k), para complejizar en este entramado de relaciones y procesos, individuales y colectivos, con la intención de argumentar que muchas ideas alrededor de la producción amateur han estado presentes a lo largo del siglo XX y XXI cumpliendo con una función que se postula como regularizadora del ocio y el tiempo libre al interior de las denominadas mutaciones y transformaciones del capitalismo.Rastrear estas cuestiones e intentar traerlas a la luz del panorama actual de la producción de contenidos audiovisuales en Internet, permite señalar variaciones y continuidades, que incluyen la repetición de procesos de estandarización, los cuales nos muestran implicaciones simbólicas y culturales de la atribución de roles para designar a quienes desarrollan cierto tipo de actividades en el tiempo libre y los procesos de colonización de ese tiempo de ocio en tareas relacionadas con la producción material y simbólica. Se argumenta que las condiciones actuales de la producción audiovisual amateur en Internet, no podrían comprenderse de manera profunda sin incluir una mirada retrospectiva a estas tareas aparentemente espontáneas, las cuales han respondido históricamente a intereses de mercado en contextos espacio-temporales específicos en los cuales se introducen patrones de forma y contenido (visual y audiovisual), que abonan para convertir a estas producciones, que en un principio podrían pensarse como participativas, originales y/o propiciadoras de espacios de expresión más horizontales, en producciones bastante homogéneas y arquetípicas. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales | |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Audiovisual | es_ES |
dc.subject | Internet | es_ES |
dc.subject | Visualidades | es_ES |
dc.subject | Amateur | es_ES |
dc.subject | DIY | es_ES |
dc.subject | Visualities | es_ES |
dc.title | DIY y producción audiovisual amateur. Tensiones en la construcción de las visualidades contemporáneas | es_ES |
dc.title.alternative | DIY and audiovisual amateur production. Tensions in the construction of contemporary visualities | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-01-23T13:52:59Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/aniav.2018.10052 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Moreno Acosta, AM. (2018). DIY y producción audiovisual amateur. Tensiones en la construcción de las visualidades contemporáneas. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. (3):24-39. https://doi.org/10.4995/aniav.2018.10052 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/aniav.2018.10052 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 24 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 39 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 3 | |
dc.identifier.eissn | 2530-9986 | |
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