- -

Animación por ordenador para enseñar inperpolación

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Animación por ordenador para enseñar inperpolación

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Pla-Castells, Marta es_ES
dc.contributor.author García-Fernández, Ignacio es_ES
dc.contributor.author Gimeno, Jesus es_ES
dc.contributor.author Ferrando, Irene es_ES
dc.date.accessioned 2019-03-13T11:44:27Z
dc.date.available 2019-03-13T11:44:27Z
dc.date.issued 2019-02-08
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/118077
dc.description.abstract [EN] While mathematics courses are a basic topic in engineering studies, they are often considered as a difficult subject by students. In this work we present a learning experience based on computer animation and using the perspective of mathematical modelling. Our goal is to provide the students with a context that motivates the study of function interpolation. We present a problem statement that is intended to be solved by means of the Modeling Cycle. The development of the activity and the strategies identified during the process are presented and discussed. es_ES
dc.description.abstract [ES] Aunque las asignaturas de matemáticas son un tema básico en los estudios de una ingeniería, a menudo son considerados por los estudiantes como una asignatura difícil. En este trabajo presentamos una experiencia de aprendizaje basada en la animación por ordenador mediante el uso de la modelización matemática. Nuestro objetivo es proporcionar a los estudiantes un contexto que motive el estudio de la interpolación de funciones. Presentamos un planteamiento del problema que se pretende resolver mediante el Ciclo de Modelización. Se presentan y discuten tanto desarrollo de la actividad como las estrategias identicadas durante el proceso. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Ciclo de modelización es_ES
dc.subject Animación por ordenador es_ES
dc.subject Gráficos por ordenador es_ES
dc.subject Educación en ingeniería es_ES
dc.subject Modeling cycle es_ES
dc.subject Interpolation es_ES
dc.subject Computer animation es_ES
dc.subject Computer graphics es_ES
dc.subject Engineering education es_ES
dc.title Animación por ordenador para enseñar inperpolación es_ES
dc.title.alternative Computer Animation to teach interpolation es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-03-12T12:26:38Z
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2019.10976
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Pla-Castells, M.; García-Fernández, I.; Gimeno, J.; Ferrando, I. (2019). Animación por ordenador para enseñar inperpolación. Modelling in Science Education and Learning. 12(1):31-46. https://doi.org/10.4995/msel.2019.10976 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2019.10976 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 31 es_ES
dc.description.upvformatpfin 46 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 12
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.relation.references Burkhard A Alpers, Marie Demlova, Carl-Henrik Fant, Tommy Gustafsson, DuncanLawson, Leslie Mustoe, Brita Olsen-Lehtonen, Carol L Robinson, and Daniela Velichova.A framework for mathematics curricula in engineering education: a report of the mathematics working group. Technical report, European Society for Engineering Education(SEFI), 2013. es_ES
dc.relation.references Jonas Bergman ̈Arleb ̈ack. On the use of realistic fermi problems for introducing mathe-matical modelling in school.The Mathematics Enthusiast, 6(3):331-364, 2009. es_ES
dc.relation.references Phillip Barry and Ronald Goldman. Recursive evaluation algorithm for a class of catmull-rom splines. In International Conference on Computer Graphics and Interactive Tech-niques, volume 22, pages 199-204, 08 1988. es_ES
dc.relation.references Blender Online Community.Blender - a 3D modelling and rendering package. BlenderFoundation, Blender Institute, Amsterdam, 2018. es_ES
dc.relation.references Werner Blum and Dominik Leiß. How do students and teachers deal with modellingproblems? InMathematical Modelling: Education, Engineering and Economics-ICTMA12, pages 222-231. Elsevier, 2007. es_ES
dc.relation.references Rita Borromeo-Ferri.Learning How to Teach Mathematical Modeling in School andTeacher Education. Springer, 2017. es_ES
dc.relation.references Richard L Burden and J Douglas Faires.Numerical analysis. Cengage Learning, 2010. es_ES
dc.relation.references Edwin Catmull and Raphael Rom. A class of local interpolating splines. InComputeraided geometric design, pages 317-326. Elsevier, 1974. es_ES
dc.relation.references Heidi A Diefes-Dux, Tamara Moore, Judith Zawojewski, PK Imbrie, and Deborah Foll-man. A framework for posing open-ended engineering problems: Model-eliciting activi-ties. In34th Frontiers in Education, 2004. es_ES
dc.relation.references Karl Frey. Integrated science education: 20 years on.International Journal of ScienceEducation, 11(1):3-17, 1989. es_ES
dc.relation.references Daniel Gil, Jaime Carrascosa, Carlos Furi ́o, and Joaqu ́ın Mart ́ınez-Torregrosa.Laense ̃nanza de las ciencias en la educaci ́on secundaria. Institut de Ci'encies de l'Educaci ́o.Universidad de Barcelona, 1991. es_ES
dc.relation.references Eric Hamilton, Richard Lesh, FRANK Lester, and Michael Brilleslyper. Model-elicitingactivities (MEAs) as a bridge between engineering education research and mathematicseducation research.Advances in Engineering Education, 1(2):n2, 2008. es_ES
dc.relation.references Gabriele Kaiser and Susanne Brand. Modelling competencies: Past development andfurther perspectives. InMathematical modelling in education research and practice, pages129-149. Springer, 2015. es_ES
dc.relation.references Isaac Kerlow.The art of 3D: computer animation and effects. Wiley Publishing, 2009. es_ES
dc.relation.references Eric Lengyel.Mathematics for 3D game programming and computer graphics. CengageLearning, 2012. es_ES
dc.relation.references Richard Lesh and Helen Doerr, editors.Foundations of a model and modeling perspectiveon mathematics teaching, learning, and problem solving. Lawrence Erlbaum Associates,2003. es_ES
dc.relation.references José María Núñez Espallargas and Vicenç Font Moll. Aspectos ideológicos en la con-textualización de las matemáticas: una aproximaci ́on hist ́orica.Revista de educaci ́on,306:293-314, 1995. es_ES
dc.relation.references E.A. Sánchez-Pérez, LM García Raffi, and JV Sánchez Pérez. Introducción de las técnicas de modelización para el estudio de la física y de las matemáticas en los primeros cursos delas carreras técnicas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 17(1):119-129, 1999. es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record