- -

Beneficios del Ambiente Robótico Lúdico SpinBOT en el Desarrollo de Habilidades Cognitivas

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Beneficios del Ambiente Robótico Lúdico SpinBOT en el Desarrollo de Habilidades Cognitivas

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Acevedo-Londoño, Jairo A. es_ES
dc.contributor.author Caicedo-Bravo, Eduardo es_ES
dc.contributor.author Ferney Castillo-García, Javier es_ES
dc.date.accessioned 2019-04-03T10:27:55Z
dc.date.available 2019-04-03T10:27:55Z
dc.date.issued 2019-03-20
dc.identifier.issn 1697-7912
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/118905
dc.description.abstract [EN] Children with physical disabilities are at high risk of developing adverse effects on their cognitive development, due to their lack of ability to interact with the world around them. Multiple studies have demonstrated the potential of robots as tools used to assist playful activities, which allow the learning of cognitive, social, motor and language skills. In this area of application, this article describes a study with 4 children between 11 and 17 years of age, in order to evaluate a low-cost, technological assistance environment for the rehabilitation of the upper limb, which during the treatment with the Robot, allowed to demonstrate the cognitive concepts of causality, negation, symbolic play and sequencing. At the beginning and the end of the intervention, an evaluation was carried out by professionals in the psychology and physiotherapy area. An interview was applied to the therapists and parents or caregivers, where the progress of the cognitive component was observed through the use of the robot. es_ES
dc.description.abstract [ES] Los niños que presentan discapacidad física corren un alto riesgo de desarrollar efectos adversos en su desarrollo cognitivo, debido a su incapacidad de interactuar con el medio. Múltiples estudios han demostrado el potencial de los robots como herramientas usadas para asistir actividades lúdicas, dado que, permiten el aprendizaje de habilidades cognitivas, sociales, motrices y de lenguaje. En este ámbito de aplicación, este artículo describe un estudio con 4 niños entre 11 y 17 años de edad, con el fin de evaluar un ambiente lúdico de asistencia tecnológica de bajo costo, para la rehabilitación del miembro superior, que, durante el tratamiento con el robot, permitió demostrar los conceptos cognitivos de causalidad, negación, juego simbólico y secuenciación. Al inicio y final de la intervención, se hizo una valoración por profesionales del área de psicología y fisioterapia. También, se entrevistó a los terapeutas y padres o cuidadores, donde se observó el progreso del componente cognitivo mediante el uso operativo del robot. es_ES
dc.description.sponsorship Este trabajo ha sido hecho gracias a la Asesoría de la Asociación ABRAZAR, ubicada en Calarcá/Quindío Colombia. Agradecemos a su coordinadora Mónica Lorena Piedrahita, la terapeuta Julieth Calderón, al psicólogo Alejandro Valencia y a la trabajadora social Diana Lady Hurtado. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Revista Iberoamericana de Automática e Informática.
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Discapacidad es_ES
dc.subject Robótica asistencial es_ES
dc.subject Extremidad superior es_ES
dc.subject Ingeniería es_ES
dc.subject Robótica es_ES
dc.subject Terapia es_ES
dc.subject Rehabilitación es_ES
dc.subject Disability es_ES
dc.subject Assisted Robotics es_ES
dc.subject Upper limb es_ES
dc.subject Engineering es_ES
dc.subject Robotics es_ES
dc.subject Therapy es_ES
dc.subject Rehabilitation es_ES
dc.title Beneficios del Ambiente Robótico Lúdico SpinBOT en el Desarrollo de Habilidades Cognitivas es_ES
dc.title.alternative Benefits of SpinBOT Playful Robotic Environment in the Development of Cognitive Abilities es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-04-03T09:21:07Z
dc.identifier.doi 10.4995/riai.2017.8763
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Acevedo-Londoño, JA.; Caicedo-Bravo, E.; Ferney Castillo-García, J. (2019). Beneficios del Ambiente Robótico Lúdico SpinBOT en el Desarrollo de Habilidades Cognitivas. Revista Iberoamericana de Automática e Informática. 16(2):171-177. https://doi.org/10.4995/riai.2017.8763 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/riai.2017.8763 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 171 es_ES
dc.description.upvformatpfin 177 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 16
dc.description.issue 2
dc.identifier.eissn 1697-7920


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record