Abstract:
|
[EN] The latent problems of climate change have been leaving their first traces on the Earth for many years. Due to this, society is becoming increasingly conscious, and as a result has seen numerous measures that have ...[+]
[EN] The latent problems of climate change have been leaving their first traces on the Earth for many years. Due to this, society is becoming increasingly conscious, and as a result has seen numerous measures that have emerged in recent years in order to alleviate this problem.
In the field of civil engineering, and more specifically, in construction and infrastructure management, there are plenty of alternatives and measures for the management and clean production of energy that have, in recent years, been implemented in airports to reduce their ecological footprint and obtain, in this way, facilities that are more respectful of the environment. Nowadays, numerous are the examples that we can find of airports of both old and new construction, in which the design and expansion phases take into account environmental requirements.
Therefore, and continuing with the line of work already carried out by Aena in many of its airports around the concept of "green airport", a proposed research study will be carried out, in which different alternatives for the management and clean production of energy will be studied in an airport that has experienced the greatest growth in Europe in recent years: the MálagaCosta del Sol airport. The study in question, based on data provided by airport managers, will have a triple technical, environmental and economic-financial focus; with the aim of gaining indepth knowledge of the existing problem and how these measures can alleviate it as much as possible, contemplating their advantages and disadvantages.
In order to do so, different sustainable energy production and management alternatives will be studied for their implementation in the Malaga-Costa del Sol airport terminals. Once the most interesting alternatives in ecological and economic terms are selected, values such as energy production, investments to be made, savings obtained thanks to their installation, return on investments, amounts of CO2 not discharged into the atmosphere and quantities of forest equivalent to energy production, will be calculated.
The results obtained show very interesting data for each of the studied alternatives, so much so that the implementation of these measures would imply significant monetary savings concerning the electricity bills of these infrastructures and would considerably reduce CO2 emissions to the environment
[-]
[CA] Els problemes latents del canvi climàtic estan deixant des de fa anys les seues primeres empremtes. A causa d'això, la societat es troba cada vegada més conscienciada, i fruit d'açò han sorgit nombroses mesures en els ...[+]
[CA] Els problemes latents del canvi climàtic estan deixant des de fa anys les seues primeres empremtes. A causa d'això, la societat es troba cada vegada més conscienciada, i fruit d'açò han sorgit nombroses mesures en els últims anys per a palliar este problema
En l'àmbit de l'enginyeria civil, i més concretament, en la construcció i gestió d'infraestructures són nombroses les alternatives i mesures per a la gestió i producció neta d'energia que es porten implantant en els últims anys en aeroports per a reduir l'empremta ecològica i obtindre d'esta manera instal·lacions més respectuoses amb el medi ambient. Nombrosos són els exemples que podem trobar en l'actualitat d'aeroports d'antiga i nova construcció en què en la seua concepció i fases d'ampliació tenen molt presents les exigències mediambientals.
Per això, i seguint amb la línia dels treballs ja realitzats per Aena en molts dels seus aeroports entorn del concepte aeroport verd, es proposa realitzar un treball en què s'estudien distintes alternatives per a la gestió i producció neta d'energia en un dels aeroports que major creixement ha experimentat a Europa en els últims anys, l'aeroport de Málaga-Costa del Sol. L'estudi realitzat, que comença de les dades proporcionades pels gestors de l'aeroport, tindrà un triple enfocament tècnic, ambiental i economicfinancer; amb el que es pretén conéixer a fons la problemàtica existent i com estes mesures poden pal·liar-ho en la mesura que siga possible contemplant els seus avantatges i desavantatges
Per a això, s'estudiaran diferents alternatives de gestió i producció d'energia sostenibles per a la seua implantació en les terminals de l'aeroport de Málaga-Costa del Sol. Una vegada estudiades i seleccionades aquelles que resulten més interessants en termes ecològics i econòmics, es calcularan per a cada una d'elles valors com a producció energètica, inversions, a realitzar, estalvis obtinguts gràcies a la seua instal·lació, retorns de les inversions, quantitats de CO2 no abocades a l'atmosfera i superficíe de bosc equivalent a la producció energètica.
Els resultats obtinguts tiren dades molt interessants per a cada una de les alternatives estudiades, tant és així que la implantació d'estes mesures suposaria un estalvi important en enormes factures de llum d'estes infraestructures i reduiria considerablement les emissions de CO2 al medi ambient.
[-]
[ES] Los problemas latentes del cambio climático están dejando desde hace años sus primeras huellas. Debido a ello, la sociedad se encuentra cada vez más concienciada, y fruto de esto son las numerosas medidas que han ...[+]
[ES] Los problemas latentes del cambio climático están dejando desde hace años sus primeras huellas. Debido a ello, la sociedad se encuentra cada vez más concienciada, y fruto de esto son las numerosas medidas que han surgido en los últimos años para paliar este problema.
En el ámbito de la ingeniería civil, y más concretamente, en la construcción y gestión de infraestructuras son numerosas las alternativas y medidas para la gestión y producción limpia de energía que se llevan implantando en los últimos años en aeropuertos para reducir la huella ecológica y obtener de esta manera instalaciones más respetuosas con el medio ambiente. Numerosos son los ejemplos que podemos encontrar en la actualidad de aeropuertos de antigua y nueva construcción en los que en su concepción y fases de ampliación tienen muy presentes las exigencias medioambientales.
Por ello, y siguiendo con la línea de los trabajos ya realizados por Aena en muchos de sus aeropuertos en torno al concepto de "aeropuerto verde", se realiza un trabajo en el que se estudien distintas alternativas para la gestión y producción limpia de energía en uno de los aeropuertos que mayor crecimiento ha experimentado en Europa en los últimos años, el aeropuerto de Málaga-Costa del Sol. El estudio realizado, que parte de los datos proporcionados por los gestores del aeropuerto, tendrá un triple enfoque técnico, ambiental y económicofinanciero; con el que se ha conocido a fondo la problemática existente y cómo estas medidas pueden paliarlo en la medida de lo posible contemplando sus ventajas y desventajas.
Para ello, se estudiarán diferentes alternativas de gestión y producción de energía sostenibles para su implantación en las terminales del aeropuerto de Málaga-Costa del Sol. Una vez estudiadas y seleccionadas aquellas que resulten más interesantes en términos ecológicos y económicos, se calcularán para cada una de ellas valores como producción energética, inversiones a realizar, ahorros obtenidos gracias a su instalación, retornos de las inversiones, cantidades de CO2 no vertidas a la atmósfera y cantidades de bosque equivalente a la producción energética.
Los resultados obtenidos arrojan datos muy interesantes para cada una de las alternativas estudiadas, tanto es así que la implantación de estas medidas supondría un ahorro importante en la cuantía monetaria de las facturas de luz de estas infraestructuras y reduciría considerablemente las emisiones de CO2 al medio ambiente.
[-]
|