Resumen:
|
[EN] The publication of the last TIMSS' report (2017) embosses the necessity to keep performing studies that value comparatively the patterns followed by different countries, to introduce improvements that mean developments ...[+]
[EN] The publication of the last TIMSS' report (2017) embosses the necessity to keep performing studies that value comparatively the patterns followed by different countries, to introduce improvements that mean developments on the learning systems. Educational politics need data to fundament their positions on changes that will facilitate the professional and social development of the population. The objective of the article is to perform a comparative study of the educative efficiency of countries from two very cultural separated continents but with formative qualifications, in occasions, very nearby. Primarily, there will be obtained the levels of efficiency in mathematics and science between only European countries, and in continuation, the sample will be enlarged with Asian countries to check which one of these highlights against the Europeans. The empirical analysis will be performed through the technic DEA from TIMSS corresponding to 2015. The results show pretty high efficiency levels on the simple of European countries, therefore, with Little effort they could reach the maximum level. England, Russia and Norway highlight as countries completely efficient on both subjects and analyzed degrees. When introducing on the analysis the Asian countries, the variability of the simple increases and only Norway and England are capable of competing and keeping themselves on the maximum levels of efficiency besides the Asians placed on the first positions of TIMSS, such as Singapore or Korea. Therefore, in some countries coincidences between the TIMSS valuations and the efficiency level obtained are accomplished, such as Russia, Korea, England, Japan, Singapore or Hong Kong. Nevertheless, other not so well valued countries obtain high efficiency levels, proving the necessity to increase the use of inputs to improve the academic performance, like in the case of Kuwait
[-]
[ES] La publicación del último informe de TIMSS (2017) pone de relieve la
necesidad de seguir realizando estudios que valoren comparativamente los
patrones seguidos por distintos países, para introducir mejoras que ...[+]
[ES] La publicación del último informe de TIMSS (2017) pone de relieve la
necesidad de seguir realizando estudios que valoren comparativamente los
patrones seguidos por distintos países, para introducir mejoras que supongan
avances en los sistemas de aprendizaje. Las políticas de educación necesitan
datos para fundamentar sus posiciones ante cambios que faciliten el desarrollo
profesional y social de la población. El objetivo del artículo es realizar un
estudio comparativo de la eficiencia educativa de los países de dos continentes
culturalmente muy separados pero con calificaciones formativas, en ocasiones,
muy cercanas. Primeramente, se obtienen los niveles de eficiencia en matemáticas
y ciencias entre solo países de Europa, y a continuación se amplia la muestra
con países asiáticos para comprobar cuáles de estos últimos destaca frente
a los europeos. El análisis empírico es realizado mediante la técnica Análisis
Envolvente de Datos (DEA) a partir de TIMSS correspondiente a 2015. Los
resultados muestran unos niveles de eficiencia bastante altos en la muestra de
solo países europeos, por tanto, con poco esfuerzo podrían alcanzar el nivel
máximo. Destacan Inglaterra, Rusia y Noruega como países completamente
eficientes en ambas materias y grados analizados. Al introducir en el análisis
los países asiáticos aumenta la variabilidad de la muestra y tan sólo Noruega
e Inglaterra son capaces de competir y mantenerse en los niveles máximos de
eficiencia junto con los asiáticos situados en las primeras posiciones de TIMSS, como Singapur o Corea. Por tanto, en algunos países se cumplen las coincidencias
entre las valoraciones de TIMSS y el nivel de eficiencia alcanzado, tal es el caso
de Rusia, Corea, Inglaterra, Japón, Singapur u Hong Kong. Sin embargo, otros
países no tan bien valorados obtienen altos niveles de eficiencia, demostrando
la necesidad de aumentar la utilización de inputs para mejora el rendimiento
académico, como es el caso de Kuwait
[-]
|