Resumen:
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[EN] revelation 15:2 mentions ¿a kind of sea of glass mingled with fire¿. The expression
¿a kind of sea¿ suggests a figurative sense, perhaps in reference to the Sea of Bronze
of the ancient Temple (1 Kings 7:24-25), a ...[+]
[EN] revelation 15:2 mentions ¿a kind of sea of glass mingled with fire¿. The expression
¿a kind of sea¿ suggests a figurative sense, perhaps in reference to the Sea of Bronze
of the ancient Temple (1 Kings 7:24-25), a huge hemispherical water tank called
sea in the Old Testament. When the Apocalypse was written, it was customary
for Christian communities from Jewish tradition to celebrate the Eucharist with
the Jewish blessing cup reserved for Easter, inherited from previous generations.
These cups were often made of semiprecious stone and were shaped like a bowl,
which might justify their analogy with the sea. Moreover, some were translucent
and veined if carved in agate, onyx or sardonyx, as is the case of the Holy Chalice
venerated at Valencia Cathedral or some chalices at St Mark¿s Basilica Museum in
Venice. The sacred author might refer to a Eucharistic cup carved in stone in Rev
15:2, in relation to another ¿sea of glass¿ mentioned in Rev 4:6 that could allude to
the baptismal font, and, as an antagonism to the ¿great winepress of God¿s wrath¿
(14:19).
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[ES] En Ap 15,2 se menciona "una especie de mar vítreo entreverado de fuego". La expresión "una especie de mar" sugiere un sentido figurado, quizás en alusión al Mar de bronce del antiguo Templo (1 R 7,23-25), enorme ...[+]
[ES] En Ap 15,2 se menciona "una especie de mar vítreo entreverado de fuego". La expresión "una especie de mar" sugiere un sentido figurado, quizás en alusión al Mar de bronce del antiguo Templo (1 R 7,23-25), enorme depósito de agua en forma semiesférica denominado en el Antiguo Testamento como mar. Cuando se escribió el Apocalipsis era habitual que las comunidades cristianas de tradición hebrea celebrasen la eucaristía con la copa de bendición judía reservada para Pascua, heredada de generaciones precedentes. Estas copas frecuentemente eran de piedra semipreciosa y tenían forma de cuenco, lo cual podría justificar su analogía con el mar. Además, en caso de estar talladas en ágata, ónice o sardónice, algunas eran traslúcidas y veteadas, como es el caso del Santo Cáliz venerado en la Catedral de Valencia o algunos cálices del museo de la Basílica de San Marcos en Venecia. El autor sagrado podría referirse en Ap 15,2 a una copa eucarística tallada en piedra, en relación con otro "mar vítreo" citado en Ap 4,6 que podría aludir a la pila bautismal, y como antagonismo a la "gran cuba de la ira de Dios" (14,19).
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