Resumen:
|
[EN] This paper tries to explore the act of drawing as a tool for analysis and cultural dissemination, an instrument of memory which lives beyond the vanishing of what tries to represent. It applies this idea to the house ...[+]
[EN] This paper tries to explore the act of drawing as a tool for analysis and cultural dissemination, an instrument of memory which lives beyond the vanishing of what tries to represent. It applies this idea to the house of Aldo van Eyck in Loenen aan de Vecht, in order to understand the building of which handrawn sketches, blueprints and numerous pictures are conserved. The text is a result of a deeper research on Aldo van Eyck¿s house, an unkwnown project shown here for the first time, outside the inner circle of his family and friends. The paper takes but five aspects of the house which have been represented in five drawings. ¿Superponer¿: the house as a stop in a line of four houses inhabited by Van Eyck. ¿La casa, las cosas y los casos¿: as a gathering of autonomous objetcs in a net of reciprocal relations. ¿Todo cambia¿: as an overlap of two different ways of understanding and living space from two different times. ¿Entremuros¿: as a space fully charged of potential, meaning. ¿Abrir horizontes¿: finally, the house as a place which holds inside the whole world. The objective of this essay is not to deduce final conclusions about the house but to present raw material, submitting it to a broad scientific discussion.
[-]
[ES] Se trata de explorar el dibujo como herramienta de análisis de proyectos de arquitectura, instrumento de memoria que perdura más allá de la destrucción de lo que representa, aplicado a la casa del arquitecto Aldo van ...[+]
[ES] Se trata de explorar el dibujo como herramienta de análisis de proyectos de arquitectura, instrumento de memoria que perdura más allá de la destrucción de lo que representa, aplicado a la casa del arquitecto Aldo van Eyck en Loenen aan de Vecht. Este breve ensayo, enmarcado en un trabajo de investigación que analiza en profundidad la vivienda, trata de presentar los documentos gráficos elaborados por el autor, que muestran por primera vez la casa ¿proyecto inédito¿ fuera del núcleo más íntimo de sus familiares y amigos. La reflexión no abarca la totalidad del proyecto sino cinco aspectos de la casa que se han intentado transformar en dibujos. La casa como parte de un conjunto de cuatro casas que el arquitecto habitó con su familia ¿Superponer¿. La casa como montaje de elementos individuales conectados ¿La casa, las cosas y los casos¿. La casa como convivencia en un mismo lugar de dos formas de entender el espacio ¿Todo cambia¿. La casa como espacio cargado de potencialidad ¿Entremuros¿. Por último, la casa como palco para el teatro del mundo ¿Abrir horizontes¿. El texto no pretende llegar a conclusiones definitivas sobre la casa sino mostrar un material en bruto y someterlo a discusión.
[-]
|