Resumen:
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[EN] he present end-of-degree work focuses on the historical, technical and analytical study of a painting on canvas of devotional type, where the image of Our Lady of Carmen is represented, in order to determine whether ...[+]
[EN] he present end-of-degree work focuses on the historical, technical and analytical study of a painting on canvas of devotional type, where the image of Our Lady of Carmen is represented, in order to determine whether or not it is related to painting Novohispanic of the eighteenth century.
The scene shows the Virgin dressed in the brown Carmelite habit and white mantle, holding the scapular with the Carmelite shield with her left hand, and another shield embroidered on her chest. It appears represented with the child in arms, being crowned by small angels that frame it next to a celestial group of cherubs of oval form.
The work executed in oil on canvas, is preserved without tension in a frame, rolled with paint inside a wooden bar, and housed in a cylindrical wooden box, which allows its transport and mobility, hence the definition of work 'pilgrim'. These issues directly linked to his devotional function, are precisely those that have led to the serious state of conservation that presents the piece today, with serious tears in its support and large amount of material loss of color.
In addition to the historical study of the piece, a detailed study of each one of its pathologies and causes of deterioration, in order to develop a detailed and adequate proposal for intervention and future conservation of the work.
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[ES] El presente trabajo de fin de grado se centra en el estudio histórico, técnico y analítico de una pintura sobre lienzo de tipo devocional, donde se representa la imagen de Nuestra Señora del Carmen, con el fin de poder ...[+]
[ES] El presente trabajo de fin de grado se centra en el estudio histórico, técnico y analítico de una pintura sobre lienzo de tipo devocional, donde se representa la imagen de Nuestra Señora del Carmen, con el fin de poder determinar su vinculación o no a la pintura novohispánica del siglo XVIII.
La escena, muestra a la Virgen vestida con el hábito pardo carmelitano y manto blanco, sujetando el escapulario con el escudo carmelita calzado con la mano izquierda, y otro escudo bordado en su pecho. Aparece representada con el Niño en brazos, siendo coronada por pequeños angelitos que la enmarcan junto a un grupo celestial de querubines de forma ovalada.
La obra ejecutada al óleo sobre tela, se conserva sin tensar en bastidor, enrollada con la pintura hacia su interior en una barra de madera, y alojada en una caja de madera cilíndrica, que permite su transporte y movilidad, de ahí la definición de obra `peregrina¿. Estas cuestiones vinculadas directamente a su función devocional, son precisamente las que han propiciado el grave estado de conservación que presenta la pieza en la actualidad, con graves desgarros en su soporte y gran cantidad de pérdida matérica del color.
Además del estudio histórico de la pieza, se realiza un estudio pormenorizado de cada una de sus patologías y causas de deterioro, con el fin de elaborar una detallada y adecuada propuesta de intervención y conservación futura de la obra.
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