Resumen:
|
[EN] This current project, based on Dreyer's filmed work, results in an audiovisual installation.
In said installation, we find two audiovisual-installation pieces that, through the appropriation of
Dreyer's cinema ...[+]
[EN] This current project, based on Dreyer's filmed work, results in an audiovisual installation.
In said installation, we find two audiovisual-installation pieces that, through the appropriation of
Dreyer's cinema images, propose artistic production as the creation of a large intertextual
network. Not only through formal codes that put internal conflict before action, but also symbolism
to naturalism and body to speech, production faces the formalities of conventional cinema, thus
claiming a political use of the image that articulates it as a mechanism of thought and dissent.
Appropriation and re-montage involve the viewer in the intertextual relationships that are
established between Dreyer's (cinematographic material/architextual) and the hypertextual
construction of Medea - the synthesis of female sacrifice in his cinema. We emphasize on how
the body language of the characters would affect the construction of the filmed space. Classical
tragedy is re-established through codes that can be read from our contemporaneity while
introducing allegorical elements.
[-]
[ES] El presente proyecto parte de la obra filmada de Dreyer para elaborar una instalación
audiovisual.
En dicha instalación encontramos dos piezas audiovisuales que, a través de la apropiación de
las imágenes del ...[+]
[ES] El presente proyecto parte de la obra filmada de Dreyer para elaborar una instalación
audiovisual.
En dicha instalación encontramos dos piezas audiovisuales que, a través de la apropiación de
las imágenes del cine de Dreyer, plantean la producción artística como creación de una gran red
intertextual. A través de unos códigos formales que anteponen el conflicto interno a la acción, el
simbolismo al naturalismo y lo corporal al habla, la producción se enfrenta a los formalismos del
cine convencional reivindicando así un uso político de la imagen que la articula como mecanismo
de pensamiento y disenso.
La apropiación y el re-montaje implican al espectador en las relaciones intertextuales que se
establece entre el material architextual del cine de Dreyer y la construcción hipertextual de
Medea - síntesis del sacrificio femenino en su cine-. Se muestra especial interés en cómo
afectaría el lenguaje corporal de los personajes en la construcción del espacio filmado y se
resitúa la tragedia clásica a través de códigos que puedan ser leídos desde nuestra
contemporaneidad al tiempo que se introducen elementos alegóricos.
[-]
|