Resumen:
|
[EN] The present work came from the observation of the image of women on the Internet, specifically how they represent themselves on the Instagram social network.
Taking into account the profiles of women with greater ...[+]
[EN] The present work came from the observation of the image of women on the Internet, specifically how they represent themselves on the Instagram social network.
Taking into account the profiles of women with greater traffic, it is appreciated that a large majority of users generate (or consume) images and videos with very similar and restricted aesthetic representation patterns, obtaining more success the closer they come to the traditional chiclés of tradicional feminity. Originated for personal expression and communication between users, social networks become one more place to perpetuate prevailing gender roles, control our attitudes and monitor our bodies.
With the idea of ¿¿putting the focus of attention on the aforementioned problems, appears the resulting pictorial series, that accumulates, reproduces and reinterprets these images of women. The purpose is none other than to generate new readings about these and their nature, as well as to reflect on the performative and apprehended nature of gender, the domestication of the body and the reduction of the female subject that this process entails. All this from a personal point of view, based on a series of theoretical foundations and the representation of women throughout history in different areas.
Taking into account the digital medium, where the photographs belong, aware of how the Internet and the digitalization of the image have changed how these are created and consumed, a hybridization of both languages ¿¿has been pursued at the plastic level: the digital and the pictorial.
[-]
[ES] El presente trabajo de Fin de Máster surge a partir de la observación de la imagen de la mujer en Internet, concretamente en cómo se autorrepresenta en la red social Instagram.
Atendiendo a los perfiles de mujeres ...[+]
[ES] El presente trabajo de Fin de Máster surge a partir de la observación de la imagen de la mujer en Internet, concretamente en cómo se autorrepresenta en la red social Instagram.
Atendiendo a los perfiles de mujeres con mayor tráfico, se aprecia que una gran mayoría de usuarias generan (o consumen) imágenes y vídeos con unos patrónes estéticos de representación muy similares y restringidos, obteniendo más éxito cuanto más se acercan a la los chiclés tradicionales de lo femenino. Originadas para la expresión personal y la comunicación entre usuarios, las redes sociales se convierten en un lugar más donde perpetuar los roles de género imperantes, vigilar nuestras actitudes y monitorizar nuestros cuerpos.
Con la idea de poner el foco de atención sobre las citadas problemáticas, surge la serie pictórica resultante que acumula, reproduce e reinterpreta dichas imágenes de mujeres. El propósito no es otro que generar una nuevas lecturas sobre éstas y su naturaleza, así como reflexionar sobre el carácter performativo y aprehendido del género, la domesticación del cuerpo y la reducción del sujeto mujer que dicho proceso conlleva. Todo ello desde un punto de vista personal, a su vez basado en una serie de fundamentos teóricos sobre la representación de la mujer a lo largo de la historia en diferentes ámbitos.
Teniendo en cuenta el medio digital, al que las fotografía de las que nace el proyecto pertenecen, conscientes de como Internet y la digitalización de la imagen han trastocado como estas se crean y consumen, se ha perseguido a nivel plástico una hibridación de ambos lenguajes: el digital y el pictórico.
[-]
|