Resumen:
|
[ES] este trabajo fin de grado consiste en el diseño de un centro autorizado para el tratamiento, descontaminación de vehículos al final de su vida útil, para la extracción de piezas y componentes para su preparación para ...[+]
[ES] este trabajo fin de grado consiste en el diseño de un centro autorizado para el tratamiento, descontaminación de vehículos al final de su vida útil, para la extracción de piezas y componentes para su preparación para la reutilización.
Se ha considerado realizar este trabajo fin de grado por la preocupación y concienciación de la sociedad por el medio ambiente así como la importancia que tiene actualmente la economía circular como nuevo modelo económico.
Para la realización de este TFG, en primer lugar, se analizará el marco normativo de carácter general que regula los residuos, y en particular el relacionado con los vehículos y neumáticos al final de su vida útil así como se ha estudiado las operaciones de: prevención, preparación para la reutilización, reciclado, valorización y eliminación de residuos de estos vehículos.
Posteriormente, serán estudiados los requisitos técnicos de estas instalaciones y se diseñará la planta: comenzando por la elección del lugar, la descripción de las distintas zonas donde se va a desarrollar dicha actividad: recepción, descontaminación, desmontaje, almacenamiento de neumáticos, residuos peligrosos y vehículos descontaminados, incluyendo: las condiciones de diseño, la relación de maquinaria y la distribución en planta.
[-]
[EN] The Final Degree Project consists in the design of an authorized center for the treatment (CAT) and
decontamination of vehicles at the end of their useful life (VFU), including the extraction of parts
and components ...[+]
[EN] The Final Degree Project consists in the design of an authorized center for the treatment (CAT) and
decontamination of vehicles at the end of their useful life (VFU), including the extraction of parts
and components for their preparation and subsequent reuse.
It has been considered to carry out this project given the concern and awareness that exists in
society for the environment, as well as the importance of the circular economy as a new economic
model.
In order to carry out this project, in the first place, the general regulatory framework that regulates
waste and, in particular, the one related to vehicles and tires at the end of its useful life (NFU) has
been analyzed. In addition, the operations of prevention, preparation for reuse, recycling, recovery
and disposal of waste from VFUs have been studied, such as: cleaning of components for reuse
(tires, mirrors, bumpers, engines, seats), status check of elements of the car such as batteries and
second-hand tires, recycled based on storing NFU for subsequent transformation by other waste
managers (for footwear, floor for sports facilities, children or on asphalt), compact the structure of
the VFU to transform it into sheet metal and later smelting for another raw material in other
processes.
Subsequently, the technical requirements that are required in this type of facilities have been
analyzed and a design has been proposed: starting with the choice of the location of the
installation, the description of the different areas where such activity will be carried out: reception ,
decontamination, disassembly, storage of tires, hazardous waste and decontaminated vehicles,
including for each zone the design conditions and the list of work equipment.
[-]
|