- -

Learning from the Farnsworth. Exploratory photomontages and visual criticism

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Learning from the Farnsworth. Exploratory photomontages and visual criticism

Show full item record

Bergera Serrano, I. (2019). Learning from the Farnsworth. Exploratory photomontages and visual criticism. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 24(37):62-73. https://doi.org/10.4995/ega.2019.11085

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/138254

Files in this item

Item Metadata

Title: Learning from the Farnsworth. Exploratory photomontages and visual criticism
Secondary Title: Aprendiendo de la Farnsworth. Fotomontajes exploratorios y crítica visual
Author: Bergera Serrano, Iñaki
Issued date:
Abstract:
[EN] In the teaching framework of the second year of Architecture at the University of Zaragoza, we propose a transversal exercise between the areas of Graphic Expression (Integrated Workshop 1) and Architectural Design ...[+]


[ES] En el marco docente del segundo curso de Arquitectura de la Universidad de Zaragoza planteamos un ejercicio trasversal entre las áreas de Expresión Gráfica (Taller Integrado 1) y Proyectos (Proyectos 1). Para trabajar ...[+]
Subjects: Farnsworth , Fotomontaje , Docencia , Crítica , Photomongate , Teaching , Criticism
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. (issn: 1133-6137 ) (eissn: 2254-6103 )
DOI: 10.4995/ega.2019.11085
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/ega.2019.11085
Type: Artículo

References

BEITIN, A. y EIERMANN, W., 2017. Mies van der Rohe: Montage / Collage. Colonia: Walther König.

BERGERA, I., 2013. Miradas modernas. En Ways of Seeing. Architectural Photography,

Document or Fiction. Arquitectura Viva, no 153, pp. 16-21. [+]
BEITIN, A. y EIERMANN, W., 2017. Mies van der Rohe: Montage / Collage. Colonia: Walther König.

BERGERA, I., 2013. Miradas modernas. En Ways of Seeing. Architectural Photography,

Document or Fiction. Arquitectura Viva, no 153, pp. 16-21.

BERGERA, I. (ed.), 2014. Fotografía y arquitectura moderna en España [Catalogo de exposición]. Madrid: La Fabrica.

BERGERA, I., 2015. Etica y estetica: revisión critica de la identidad y el uso de la imagen en la arquitectura. En BERGERA, I. (ed.) Fotografía y arquitectura moderna. Contextos, protagonistas y relatos desde España. Barcelona: Fundacion Caja de Arquitectos, pp. 16-35.

COLOMINA, B., 2009. La casa de Mies: exhibicionismo y coleccionismo. En Mies van der Rohe. Casas, 2G, nº 48-49, pp. 4-21. https://doi.org/10.22201/fa.14058901p.2014.27.56065

DAZA, R., 2008. Buscando a Mies. Barcelona: Actar, s/p.

DUJARDIN, F., 2016. Impossible Reality (conferencia). Londres: AA School of Architecture.

GARCÍA VARAS, A. (ed.), 2011. Filosofía de la imagen. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.

LUS ARANA, L. M., 2018. Vers un nouveau Surréalisme. Las fantasías arquitectónicas de Jim Kazanjian. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, v. 23, nº 32, p. 88-101. doi: https://doi.org/10.4995/ega.2018.8890.

LUS ARANA, L. M., 2017. Real Fictions. Collage, fotomanipulación, e imagen arquitectónica en la era digital. ZARCH, nº 9, pp. 106-121. doi: https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201792270

LLINÁS, J., 2002. Sobre la foto de una niña en la casa Farnsworth. En Saques de esquina. Valencia: Pre-Textos, pp. 16-20.

MARTINEZ GARCIA, S. J. et al., 2013. Mies van der Rohe. De los concursos a las exposiciones; del fotomontaje a la técnica del papel pintado. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, no 21, pp. 174-185. doi: https://doi.org/10.4995/ega.2013.1485.

MARTÍNEZ SANTA-MARÍA, L., 2011. El libro de los cuartos. Madrid: Lampreave.

MITCHELL, W.J.T., 2005. What do Pictures Want? Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226245904.001.0001

MOLINA, S., 2016. Acostumbrarse. En Múltiples estrategias de arquitectura, 11-1-2016. Disponible en:

RILEY, T., 2001. Hacer historia. Mies y el MoMA. AV Monografías, nº 92, pp. 96-115.

SCHAERER, P., 2017. Built Images: On the Visual Aestheticization of Today's Architecture. ZARCH, nº 9, pp. 48-59. doi: https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201792267

SCHAERER, P. y GEISER, R. (ed.), 2016. Bildbauten. Basilea: Standpunkte.

SHIELDS, J. A.E., 2014. Collage and Architecture. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315883199

SORIANO, F., 2016. Un viaje con las miradas. La arquitectura como relato. Madrid: Abada.

VALLESPIN, A., CERVERO, N. y CABODEVILLA, I., 2017. Los collages de la casa Resor de Mies van der Rohe como transparencia fenomenal. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, v. 31, nº 22, pp. 140-149. doi: https://doi.org/10.4995/ega.2017.7392

VASSALLO, J., 2016. Seamless: Digital Collage and Dirty Realism in Contemporary Architecture. Zürich: Park Books.

VELA CASTILLO, J., 2010. (De)gustaciones gratuitas de la deconstrucción, la fotografía, Mies van der Rohe y el Pabellón de Barcelona. Madrid: Abada.

HERZOG, J. y DE MEURON, P., 2016. Engañosas transparencias. Barcelona: Gustavo Gili.

LEVINE, N., 2009. Modern Architecture: Representation & Reality. New Haven, Connecticut: Yale University Press.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record