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The drawing of the ellipse in the painting until Caravaggio

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The drawing of the ellipse in the painting until Caravaggio

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dc.contributor.author Fraga, Fernando es_ES
dc.contributor.author Amado Lorenzo, Antonio es_ES
dc.contributor.author Colón Alonso, Marta es_ES
dc.date.accessioned 2020-03-23T08:57:25Z
dc.date.available 2020-03-23T08:57:25Z
dc.date.issued 2020-03-13
dc.identifier.issn 1133-6137
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/139166
dc.description.abstract [EN] The circle is present in a great number of elements in our environment. As it has to be seen in perspective, is perceived by the eye as a perfect ellipse, one can assure that the latter is the most frequent in architecture, art and engineering. Besides, apart from other geometry simple forms, its drawing even using tools as compasses or templates, conveys an important complexity. To revise the innumerable quantity of ellipses that have been drawn and painted since ancient times, confirms that making the as it should be, free handed, is practically impossible.The article studies the drawing of the ellipse in the western art until the xvii century. It starts from the Giotto’s experiences and studies on Durero’s chronicles to eventually analyse as a representative selection of painters (Campin, Leonardo or Raphael) who faced the issue without managing to resolve it, unlike Caravaggio who, in a way, was the only one to achieve it (Figs 1 and 2). es_ES
dc.description.abstract [ES] El círculo está presente en infinidad de elementos de nuestro entorno. Debido a que, visto en perspectiva, es percibido por el ojo como una elipse perfecta, no es descabellado afirmar que esta última es la curva más frecuente en la arquitectura, el arte o la ingeniería. Además, a diferencia de otras formas geométricas simples, su trazado, aún con la ayuda de herramientas como compases o plantillas, conlleva una complejidad importante. Repasar la innumerable cantidad de elipses dibujadas y pintadas desde la antigüedad, confirma que hacerlo con exactitud, a mano alzada, es prácticamente imposible. El artículo estudia la problemática del trazado de la elipse en el arte occidental hasta el siglo xvii. Se parte de la experiencia de Giotto y de los estudios acerca de las cónicas de Durero, para analizar posteriormente cómo una selección representativa de pintores (Campin, Leonardo o Rafael) se enfrentaron a la cuestión sin conseguir resolverla, a diferencia de Caravaggio quien, de alguna man es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof EGA Expresión Gráfica Arquitectónica es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Pintura es_ES
dc.subject Perspectiva es_ES
dc.subject Elipse es_ES
dc.subject Geometría es_ES
dc.subject Caravaggio es_ES
dc.subject Painting es_ES
dc.subject Perspective es_ES
dc.subject Ellipse es_ES
dc.subject Geometry es_ES
dc.title The drawing of the ellipse in the painting until Caravaggio es_ES
dc.title.alternative El trazado de la elipse en la pintura hasta Caravaggio es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/ega.2020.11420
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Fraga, F.; Amado Lorenzo, A.; Colón Alonso, M. (2020). The drawing of the ellipse in the painting until Caravaggio. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 25(38):112-125. https://doi.org/10.4995/ega.2020.11420 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/ega.2020.11420 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 112 es_ES
dc.description.upvformatpfin 125 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 25 es_ES
dc.description.issue 38 es_ES
dc.identifier.eissn 2254-6103
dc.relation.pasarela OJS\11420 es_ES
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