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dc.contributor.author | López, Luis | es_ES |
dc.contributor.author | Arroyo, Germán | es_ES |
dc.contributor.author | Martín, Domingo | es_ES |
dc.date.accessioned | 2020-03-23T14:54:35Z | |
dc.date.available | 2020-03-23T14:54:35Z | |
dc.date.issued | 2012-11-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/139222 | |
dc.description.abstract | [EN] The graphical documentation process of archaeological pieces requires the active involvement of a professional artist to recreate beautiful illustrations using a wide variety of expressive techniques. Frequently, the artist’s work is limited by the inconvenience of working only with the photographs of the pieces he is going to illustrate. This paper presents a software tool that allows the easy generation of illustrations in real time from 3D scanned models. The developed interface allows the user to simulate very elaborate artistic styles through the creation of diagrams by using the available virtual lights. The software processes the diagrams to render an illustration from any given angle or position. Among the available virtual lights, there are well known techniques as silhouettes enhancement, hatching or toon shading. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El proceso de documentación gráfica de piezas arqueológicas requiere de la participación de un artista capaz de recrear ilustraciones empleando distintas técnicas expresivas. A menudo, la labor del artista se ve limitada por la inconveniencia de trabajar únicamente con fotografías de las piezas a ilustrar. En este artículo se presenta una herramienta informática que permite generar, de una forma sencilla e intuitiva, ilustraciones en tiempo real a partir de modelos 3D escaneados. La interfaz desarrollada permite al usuario simular elaborados estilos artísticos mediante la composición de esquemas de luces virtuales que el computador procesa para generar ilustraciones desde cualquier posición o ángulo. Entre las luces virtuales implementadas se encuentran técnicas bien conocidas como el dibujado de contornos, el rayado o el sombreado plano. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Thanks to the Consejería de Innovación y Empresa of the Junta de Andalucía that has partially funded this article through the project of excellence PE09-TIC-5276Consejería de Innovación y Empresa of the Junta de Andalucía PE09-TIC-5276 | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Virtual Archaeology Review | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Visualización expresiva | es_ES |
dc.subject | Documentación arqueológica | es_ES |
dc.subject | Interfaz gráfica | es_ES |
dc.subject | Non photorealistic rendering | es_ES |
dc.subject | Archaeological documentation | es_ES |
dc.subject | Graphic user interface | es_ES |
dc.title | Computer Tool for Automatically Generated 3D Illustration in Real Time from Archaeological Scanned Pieces | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/var.2012.4447 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/Junta de Andalucía//PE09-TIC-5276/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | López, L.; Arroyo, G.; Martín, D. (2012). Computer Tool for Automatically Generated 3D Illustration in Real Time from Archaeological Scanned Pieces. Virtual Archaeology Review. 3(6):73-77. https://doi.org/10.4995/var.2012.4447 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/var.2012.4447 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 73 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 77 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 3 | es_ES |
dc.description.issue | 6 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1989-9947 | |
dc.relation.pasarela | OJS\4447 | es_ES |
dc.contributor.funder | Junta de Andalucía | es_ES |
dc.description.references | DECAUDIN, P. (1996): "Rendu de scènes 3D imitant le style <>", Rapport de Recherche 2919, Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique. | es_ES |
dc.description.references | DOSS, J. (2008): "Inking the Cube: Edge Detection with DIRECT 3D 10, [online] http://software.intel.com/en-us/articles/inking-thecube- edge-detection-with-direct3d-10/ | es_ES |
dc.description.references | FREUDENBERG, B. (2003): Stroke-based Real-Time Halftoning Rendering. Ph. D. thesis, University of Magdeburg. | es_ES |
dc.description.references | HERMOSILLA, P. et al. (2009): "Single Pass GPU Stylized Edges", IV Iberoamerican Symposium in Computer Graphics - SIACG, pp. 1-8. | es_ES |
dc.description.references | LAKE, A. et al. (2000): "Stylized Rendering Techniques for Scalable Real-Time 3D Animation", NPAR2000: First International Symposium on Non-Photorealistic Animation and Rendering. http://dx.doi.org/10.1145/340916.340918 | es_ES |
dc.description.references | MARTIN, D. et al. (2001): "Rendering Silhouettes with Virtual Lights". Computer Graphics Forum, vol. 20, nº 4, pp. 271-282. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8659.00554 | es_ES |
dc.description.references | ROST, R. J. et al (2009): "Open GL Shading Language 3rd Edition". Addison-Wesley.. | es_ES |