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Computer Tool for Automatically Generated 3D Illustration in Real Time from Archaeological Scanned Pieces

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Computer Tool for Automatically Generated 3D Illustration in Real Time from Archaeological Scanned Pieces

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dc.contributor.author López, Luis es_ES
dc.contributor.author Arroyo, Germán es_ES
dc.contributor.author Martín, Domingo es_ES
dc.date.accessioned 2020-03-23T14:54:35Z
dc.date.available 2020-03-23T14:54:35Z
dc.date.issued 2012-11-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/139222
dc.description.abstract [EN] The graphical documentation process of archaeological pieces requires the active involvement of a professional artist to recreate beautiful illustrations using a wide variety of expressive techniques. Frequently, the artist’s work is limited by the inconvenience of working only with the photographs of the pieces he is going to illustrate. This paper presents a software tool that allows the easy generation of illustrations in real time from 3D scanned models. The developed interface allows the user to simulate very elaborate artistic styles through the creation of diagrams by using the available virtual lights. The software processes the diagrams to render an illustration from any given angle or position. Among the available virtual lights, there are well known techniques as silhouettes enhancement, hatching or toon shading. es_ES
dc.description.abstract [ES] El proceso de documentación gráfica de piezas arqueológicas requiere de la participación de un artista capaz de recrear ilustraciones empleando distintas técnicas expresivas. A menudo, la labor del artista se ve limitada por la inconveniencia de trabajar únicamente con fotografías de las piezas a ilustrar. En este artículo se presenta una herramienta informática que permite generar, de una forma sencilla e intuitiva, ilustraciones en tiempo real a partir de modelos 3D escaneados. La interfaz desarrollada permite al usuario simular elaborados estilos artísticos mediante la composición de esquemas de luces virtuales que el computador procesa para generar ilustraciones desde cualquier posición o ángulo. Entre las luces virtuales implementadas se encuentran técnicas bien conocidas como el dibujado de contornos, el rayado o el sombreado plano. es_ES
dc.description.sponsorship Thanks to the Consejería de Innovación y Empresa of the Junta de Andalucía that has partially funded this article through the project of excellence PE09-TIC-5276Consejería de Innovación y Empresa of the Junta de Andalucía PE09-TIC-5276 es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Visualización expresiva es_ES
dc.subject Documentación arqueológica es_ES
dc.subject Interfaz gráfica es_ES
dc.subject Non photorealistic rendering es_ES
dc.subject Archaeological documentation es_ES
dc.subject Graphic user interface es_ES
dc.title Computer Tool for Automatically Generated 3D Illustration in Real Time from Archaeological Scanned Pieces es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2012.4447
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/Junta de Andalucía//PE09-TIC-5276/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation López, L.; Arroyo, G.; Martín, D. (2012). Computer Tool for Automatically Generated 3D Illustration in Real Time from Archaeological Scanned Pieces. Virtual Archaeology Review. 3(6):73-77. https://doi.org/10.4995/var.2012.4447 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2012.4447 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 73 es_ES
dc.description.upvformatpfin 77 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 3 es_ES
dc.description.issue 6 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.relation.pasarela OJS\4447 es_ES
dc.contributor.funder Junta de Andalucía es_ES
dc.description.references DECAUDIN, P. (1996): "Rendu de scènes 3D imitant le style <>", Rapport de Recherche 2919, Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique. es_ES
dc.description.references DOSS, J. (2008): "Inking the Cube: Edge Detection with DIRECT 3D 10, [online] http://software.intel.com/en-us/articles/inking-thecube- edge-detection-with-direct3d-10/ es_ES
dc.description.references FREUDENBERG, B. (2003): Stroke-based Real-Time Halftoning Rendering. Ph. D. thesis, University of Magdeburg. es_ES
dc.description.references HERMOSILLA, P. et al. (2009): "Single Pass GPU Stylized Edges", IV Iberoamerican Symposium in Computer Graphics - SIACG, pp. 1-8. es_ES
dc.description.references LAKE, A. et al. (2000): "Stylized Rendering Techniques for Scalable Real-Time 3D Animation", NPAR2000: First International Symposium on Non-Photorealistic Animation and Rendering. http://dx.doi.org/10.1145/340916.340918 es_ES
dc.description.references MARTIN, D. et al. (2001): "Rendering Silhouettes with Virtual Lights". Computer Graphics Forum, vol. 20, nº 4, pp. 271-282. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8659.00554 es_ES
dc.description.references ROST, R. J. et al (2009): "Open GL Shading Language 3rd Edition". Addison-Wesley.. es_ES


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