[EN] The Berth Allocation Problem (BAP) in a maritime terminal of containers is defined as the feasible berth allocation of incoming vessels. In this work a model of fuzzy optimization for the BAP continuous and dynamical ...[+]
[EN] The Berth Allocation Problem (BAP) in a maritime terminal of containers is defined as the feasible berth allocation of incoming vessels. In this work a model of fuzzy optimization for the BAP continuous and dynamical is developed. It is assumed that the time of arrival of the vessels is imprecise, in the sense that the vessels arrive early or late until a permissible tolerance. To represent the imprecision in the arrival of the vessels fuzzy set are used. For the solution of the model the ¿- cut method is applied. The proposed model has been coded in CPLEX and it has been evaluated for diferent instances. The obtained results show that the proposed model is useful to the managers of a maritime terminal of containers since they have at hand some berth plans with different degrees of earliness and delay allowed, optimized with regard to the waiting time and with the feature that, while greater the possibility of earliness or delay of a vessel is, a berth time is assigned to it supporting that possibility.
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[ES] El problema de asignación de atraques (BAP) en un terminal marítimo de contenedores se define como la asignación factible de atraques a los barcos entrantes. En este trabajo, se desarrolla un modelo de optimización ...[+]
[ES] El problema de asignación de atraques (BAP) en un terminal marítimo de contenedores se define como la asignación factible de atraques a los barcos entrantes. En este trabajo, se desarrolla un modelo de optimización difusa para el BAP continuo y dinámico. Se asume que el tiempo de llegada de los barcos es impreciso, en el sentido que los barcos pueden adelantarse o retrasarse hasta una tolerancia permitida. Se utilizan conjuntos difusos para representar la imprecisión en la llegada de los barcos. Para la solución del modelo se aplica el método de ¿- corte. El modelo propuesto ha sido codificado en CPLEX y evaluado en diferentes instancias. Los resultados obtenidos muestran que el modelo propuesto puede ayudar a los administradores de un terminal marítimo de contenedores, pues tiene a su disposición planes de atraque con diferentes grados de adelanto y retraso permitido, optimizados respecto al tiempo de espera. Con la característica que, a más posibilidad de adelantarse y retrasarse de un barco, se le otorga un tiempo de atraque que soporta esa posibilidad.
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