- -

Formación del profesorado en modelización: primeros pasos de una profesora novel

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Formación del profesorado en modelización: primeros pasos de una profesora novel

Show full item record

Mata Codes, P.; Gallart Palau, C. (2020). Formación del profesorado en modelización: primeros pasos de una profesora novel. Modelling in Science Education and Learning. 13(2):43-56. https://doi.org/10.4995/msel.2020.13945

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/150064

Files in this item

Item Metadata

Title: Formación del profesorado en modelización: primeros pasos de una profesora novel
Secondary Title: Teacher training in modelling: first steps of a novice teacher
Author: Mata Codes, Paz Gallart Palau, César
Issued date:
Abstract:
[ES] Ante la mayor demanda de actividades que conecten las matemáticas con el mundo real, el curso de formación para el profesorado, “Setmana de la modelització”, nace con el objetivo de dotar a los profesores de secundaria ...[+]


[EN] Given the increased demand for activities that connect mathematics with the real world, the teacher training course ‘Setmana de la modelitzaci´o’ arose with the aim of equipping secondary and baccalaureate teachers ...[+]
Subjects: Modelización , Educación secundaria , Formación del profesorado , Experiencia de aula , Modeling , Secondary level classroom , Teacher training , Classroom experiences
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial (by-nc)
Source:
Modelling in Science Education and Learning. (eissn: 1988-3145 )
DOI: 10.4995/msel.2020.13945
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/msel.2020.13945
Type: Artículo

References

Aparisi, L.A. y Pochulu, M.D. (2013). Dificultades que enfrentan los profesores en escenarios de modelizaci'on. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (ALME), 13, 1387-1397.

Borromeo-Ferri, R. (2018). Learning how to teach mathematical modeling in school and teacher education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68072-9

Borromeo-Ferri, R., Mena-Lorca, J. y Huincahue, J. (2018). Math modeling knowledge from reflection in math teachers initial training. Enseñanza de las ciencias, 36(1), pp. 99-115. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2277 [+]
Aparisi, L.A. y Pochulu, M.D. (2013). Dificultades que enfrentan los profesores en escenarios de modelizaci'on. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (ALME), 13, 1387-1397.

Borromeo-Ferri, R. (2018). Learning how to teach mathematical modeling in school and teacher education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68072-9

Borromeo-Ferri, R., Mena-Lorca, J. y Huincahue, J. (2018). Math modeling knowledge from reflection in math teachers initial training. Enseñanza de las ciencias, 36(1), pp. 99-115. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2277

Burkhardt, H. (2006). Modelling in Mathematics Classrooms: reections on past developments and the future. Zentralblatt f¨ur Didaktik der Mathematik, 38(2), pp. 178-195. https://doi.org/10.1007/BF02655888

Cabassut, R., and Ferrando, I. (2017). Difficulties in teaching modelling: A French-Spanish exploration. In Mathematical Modelling and Applications (pp. 223-232). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62968-1_19

Ferrando, I., Albarracín, L., Gallart, C., García-Raffi, L. M., Gorgorió, N. (2017). Análisis de los modelos matemáticos producidos durante la resolución de problemas de Fermi. Bolema, 31(57), pp. 220-242. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a11

Gallart, C. (2016). La modelización como herramienta de evaluación competencial. Tesis Doctoral. Universitat Politècnica de València.

Gallart, C., Ferrando, I. y García-Raffi, L. M. (2014). Análisis competencial de una tarea de modelización abierta. Números, 88, pp. 93-103.

Gallart, C., Ferrando, I. y García-Raffi, L. M. (2019). Modelización matemática en la educación secundaria: manual de uso. Modelling in Science Education and Learning, 12(1), pp. 71-85. https://doi.org/10.4995/msel.2019.10955

Lesh, R., Doerr, H. M. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem-solving. En R. Lesh y H.M. Doerr (Eds.), Beyond Constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum and Associates (pp. 3-34). https://doi.org/10.4324/9781410607713

Maaß, K. (2005). Barriers and opportunities for the integration of modelling in mathematics classes: results of an empirical study. Teaching mathematics and its applications, 24(2-3), pp. 61-74. https://doi.org/10.1093/teamat/hri019

Maaß, K., Gurlitt, J. (2011). LEMA-Professional development of teachers in relation to mathematical modelling. En G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo y G. Stillman (Eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer. (pp. 629-639). https://doi.org/10.1007/978-94-007-0910-2_60

OCDE (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, PISA, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264281820-en

Planas, N. (2011). Buenas prácticas en la enseñanza de las Matemáticas en secundaria y bachillerato. En J. M. Goñi (Coord.), Matemáticas. Investigación, innovación y buenas prácticas. (pp. 57-160). Barcelona: Editorial Graó.

Schukajlow, S., Leiss, D., Pekrun, R., Blum, W., Müller, M., and Messner, R. (2012). Teaching methods for modelling problems and students? task-specific enjoyment, value, interest and self-efficacy expectations. Educational Studies in Mathematics, 79(2), pp. 215-237. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9341-2

Sol, M. (2009). Anàlisi de les competències i habilitats en el treball de projectes matemàtics amb alumnes de 12-16 anys a una aula heterogènia. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona.

Zbiek, R., Conner, A. (2006). Beyond motivation: exploring mathematical modelling as a context for deepening students' understandings of curricular mathematics. Educational Studies in Mathematics, 63, pp. 89-112. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9002-4

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record