Resumen:
|
[EN] Aesthetics are not independent of the time in which they are located, nor of
the ideology they support or answer; on the contrary, they can become a very
important vector that facilitates changes in the worldview, as ...[+]
[EN] Aesthetics are not independent of the time in which they are located, nor of
the ideology they support or answer; on the contrary, they can become a very
important vector that facilitates changes in the worldview, as we have seen
in the sociopolitical revolutions of the last century. Unlike the aesthetics of
postmodernity, with their epidermic and scarcely critical condition, the times of
the ecological crisis of the Capitalocene and of the transition to more sustainable
societies demand a very different creativity and aesthetics (Albelda, Parreño
y Marrero, 2018). This article defends the need to recover the identity and
teleological role that art and aesthetics have played in the past. In this context, we
will identify the foundational aspects of a circular aesthetic, and the indissoluble
union with the ecological ethics from which it departs. Likewise, we will argue
about the amplitude of the concept of circularity that, transcending the most
known aspects linked to the recycling of materials, acquires an important moral
function linked to the weak anthropocentrism, expressing the acceptance of
individual fugacity, and even of culture and species, from a holistic perspective
(Spier, 2011).
[-]
[ES] La estética no es independiente de la época en la que se ubica ni de la ideología
a la que apoya o contesta; por el contrario puede convertirse en un vector de
gran importancia facilitador de cambios de cosmovisión, ...[+]
[ES] La estética no es independiente de la época en la que se ubica ni de la ideología
a la que apoya o contesta; por el contrario puede convertirse en un vector de
gran importancia facilitador de cambios de cosmovisión, según hemos podido
comprobar en las revoluciones sociopolíticas del siglo pasado. A diferencia de la
estética de la posmodernidad, con su condición epidérmica y escasamente crítica,
los tiempos de la crisis ecológica del Capitaloceno y de la necesaria transición a
sociedades más sustentables reclaman una creatividad y una estética muy distinta
(Albelda, Parren¿o y Marrero, 2018). El presente artículo defiende la necesidad de
recuperar el papel identitario y teleológico que en el pasado han jugado el arte
y la estética. En este contexto, identificaremos los aspectos fundacionales de
una estética circular, y su indisoluble unión con la ética ecológica de la que parte.
Asimismo, argumentaremos sobre la amplitud del concepto de lo circular que,
trascendiendo los aspectos más conocidos vinculados al reciclaje de materiales,
adquiere una importante función moral vinculado al antropocentrismo débil,
expresando la aceptación de la fugacidad individual, e incluso de la cultura y de
la especie, desde una perspectiva holística (Spier, 2011).
[-]
|