Resumen:
|
[EN] The use of jet, and jet-like, as an element of personal adornment and amulet dates back to the earliest
prehistoric societies. This raw material is relatively scarce in nature, but from very early stages, it is ...[+]
[EN] The use of jet, and jet-like, as an element of personal adornment and amulet dates back to the earliest
prehistoric societies. This raw material is relatively scarce in nature, but from very early stages, it is a
coveted and sought after object, both from ornamental and symbolic point of view, inside and outside the
Iberian Peninsula. In this paper we will take a brief tour of this heritage, both tangible and intangible, on
the way to extinction, with important historical and cultural connections in various parts of the world,
taking as a central object the case of the Iberian Peninsula. Archaeologically, it has been possible to
document the presence of this raw material in various geographical and chronological contexts,
fundamentally forming part of rich burials offerings. We will briefly expose the parallels existing in
various historical production centers around mining extractive work, jet carving and its use. Finally, we
will focus on its current situation and the uncertain future of this largely, intangible, cultural heritage,
which brings together stories, traditions and beliefs that transcend beyond of the producing centers.
[-]
[ES] El uso del azabache, y otros materiales afines, como elemento de adorno personal y amuleto se remonta
a las primeras sociedades prehistóricas. Esta materia prima es relativamente escasa en la naturaleza,
pero desde ...[+]
[ES] El uso del azabache, y otros materiales afines, como elemento de adorno personal y amuleto se remonta
a las primeras sociedades prehistóricas. Esta materia prima es relativamente escasa en la naturaleza,
pero desde etapas muy tempranas es un objeto codiciado y buscado, tanto desde el punto de ornamental
como simbólico, dentro y fuera de la península ibérica. En este trabajo haremos un breve recorrido sobre
este patrimonio, tanto material como inmaterial, en vías de extinción, con importantes conexiones
históricas y culturales en diversas partes del mundo, tomando como objeto central el caso de la península
ibérica. Arqueológicamente se ha podido documentar la presencia de esta materia prima en diversos
contextos geográficos y cronológicos, fundamentalmente formando parte de ricos ajuares funerarios.
Expondremos de forma sucinta los paralelismos históricos existentes en diversos centros productores en
torno a las labores extractivas mineras, la talla, uso y significado. Por último afrontaremos la
problemática en cuanto a su situación actual y el incierto futuro de este patrimonio cultural, en buena
medida inmaterial, que aglutina historias, tradiciones y creencias que transcienden más allá de los
propios centros productores.
[-]
|