- -

Democracia cultural y giro curatorial: Naves Matadero-Madrid

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

Democracia cultural y giro curatorial: Naves Matadero-Madrid

Show full item record

Ramos Pérez, AJ. (2020). Democracia cultural y giro curatorial: Naves Matadero-Madrid. Culturas. Revista de Gestión Cultural. 7(2):20-39. https://doi.org/10.4995/cs.2020.14197

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/160995

Files in this item

Item Metadata

Title: Democracia cultural y giro curatorial: Naves Matadero-Madrid
Secondary Title: Cultural democracy and curatorial turn: Naves Matadero-Madrid
Author: Ramos Pérez, Alfredo J.
Issued date:
Abstract:
[EN] The curatorial turn has a very recent development in the field of performing arts. This curatorial turn raises important debates to change how we understand the management of the performing arts institutions, whether ...[+]


[ES] El giro curatorial tiene una historia muy reciente en el campo de las artes performativas. Este giro curatorial plantea importantes debates para cambiar cómo hemos entendido hasta ahora la gestión de las artes escénicas, ...[+]
Subjects: Curatorial turn , Theater , Performance , Democratic innovations , Cultural democracy , Naves Matedero , Giro curatorial , Teatro , Innovaciones democráticas , Democracia cultural
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
Culturas. Revista de Gestión Cultural. (eissn: 2386-7515 )
DOI: 10.4995/cs.2020.14197
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/cs.2020.14197
Type: Artículo

Location


 

References

BARBIERI, Nicolás, 2014 Cultura, políticas públicas y bienes comunes: hacia unas políticas de lo cultural. Àgora 1, 101-119. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2014.1.1.3

BONET, Pilar, 2016. El comisariado es como poner la mesa e invitar a la gente a cenar. En: BASSAS, Xavier (ed.), Genealogías curatoriales. Casimiro: Madrid, pp. 72-80. ISBN: 978-84-16868-025.

BOTTIROLI, Silvia, BLACKENBERG, Judith, BLANGA-GUBBAY, D, ODO POLZER, Berno. y PIAZZA, Livia, 2019. How to build a Manifesto for the future of a Festival. En: DAVIDA, Dena, et al (eds.), Curating Live Arts. Nueva York Berghahn, pp. 329-339. ISBN: 978-1-78533-963-9. https://doi.org/10.2307/j.ctvw04b29.41 [+]
BARBIERI, Nicolás, 2014 Cultura, políticas públicas y bienes comunes: hacia unas políticas de lo cultural. Àgora 1, 101-119. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2014.1.1.3

BONET, Pilar, 2016. El comisariado es como poner la mesa e invitar a la gente a cenar. En: BASSAS, Xavier (ed.), Genealogías curatoriales. Casimiro: Madrid, pp. 72-80. ISBN: 978-84-16868-025.

BOTTIROLI, Silvia, BLACKENBERG, Judith, BLANGA-GUBBAY, D, ODO POLZER, Berno. y PIAZZA, Livia, 2019. How to build a Manifesto for the future of a Festival. En: DAVIDA, Dena, et al (eds.), Curating Live Arts. Nueva York Berghahn, pp. 329-339. ISBN: 978-1-78533-963-9. https://doi.org/10.2307/j.ctvw04b29.41

BURZYNSKA, Anna (ed.), 2016. Joined forces. Audience participation in theatre. Berlin: House on Fire. ISBN: 978-3-89581-427-3.

CARRIÈRE, Jean Claude, 2007. Fragilité. París: Odile Jacob. ISBN: 978-2-7381-2015-1.

CHARMATZ, Boris, 2017. En conversación con Mathieu Copeland. En: COPELAND, Mathieu (ed.), Coreografiar Exposiciones. Madrid: CA2M, pp. 148-163. ISBN: 978-84-451-3646-1.

CORNAGO, Oscar, 2016. El giro performativo. En: CONDERANA, Jose Alberto (ed.), Giros epistemológicos de las artes. Madrid: Asimétricas, pp. 73-97. ISBN: 978-84-945656-7-0.

CVEJIC, Bojana, 2017. European contemporary dance, before its recent arrivel in the museum. En: COSTINAS, Cosmin y JANEVSKI, Ana (eds.), Is the living body the last thing left alive?. Hong Kong: ParaSite, Sternberg Press, pp. 29-33. ISBN: 978-3-956791-18-5.

DAVIDA, Dena, GABRIELS, Jane, HUDON, Véronique y PRONOVOST, Marc, 2019. A collective introduction. En: DAVIDA, Dena, et al. (eds.), Curating Live Arts. Nueva York Berghahn, pp. 1-9. ISBN: 978-1-78533-963-9.

FERDMAN, Bertie, 2019. From context to concept: the emergence of the perfomance curator. En: DAVIDA, Dena, et al (eds.), Curating Live Arts. Nueva York Berghahn, pp. 15-27. ISBN: 978-1-78533-963-9.

FONTDEVILA, Oriol, 2016. ¿Cómo podemos introducir un pensamiento heterogéneo en el museo? ¿y cómo trabajar ahí la diversidad social?. En: BASSAS, Xavier (ed.), Genealogías curatoriales. Madrid: Casimiro, pp. 26-37. ISBN: 978-84-16868-025.

FRICKER, Miranda, 2007. Epistemic Injustice. Oxford: Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-957052-2.

HUYGHE, Pierre, 2017. En conversación con Mathieu Copeland. En: COPELAND, Mathieu Coreografiar Exposiciones. Madrid: CA2M, pp. 208-223. ISBN: 978-84-451-3646-1.

JUNCKER, Beth. y BALLING, Gitte, 2016. The Value of Art and Culture in Everyday Life: Towards an Expressive Cultural Democracy. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 46(5), 231-242. https://doi.org/10.1080/10632921.2016.1225618

LE ROY, Xavier, 2017. Notes on exhibition works involving live human actions performed in public. En: COSTINAS, Cosmin y JANEVSKI, Ana (eds.), Is the living body the last thing left alive?. Hong Kong: ParaSite, Sternberg Press, pp. 77-81. ISBN: 978-3-956791-18-5.

LEPECKI, André, 2016. Singularities. Dance in the age of performance. New York: Routledge. ISBN: 978-1-138-90770-6.

MALZACHER, Florian, 2010. About a job with an unclear profile, aim and future. Frakcija, 55, 10-19.

MALZACHER, Florian, 2017a. Feeling alive: the performative potential of curating. En: MALZACHER, Florian y WARSZA, Joanna (eds.), Empty Stages, Crowded Flats. Performativity as curatorial strategy. Berlin: House on Fire, pp. 28-41. ISBN: 978-3-89581-443-3.

MALZACHER, Florian, 2017b. Agonism and the Next Word. Theater, 47(1), 17-38. https://doi.org/10.1215/01610775-3710520

MALZACHER, Florian, 2019. Bethinking one's own strengths: the performative potential of curating. En: DAVIDA, Dena, et al (eds.), Curating Live Arts. Nueva York Berghahn, pp. xvi-xxi. ISBN: 978-1-78533-963-9.

MCKINNEY, Joslin y PALMER, Scott, (eds.), 2017. Scenography Espanded. Lóndres: Bloomsbury. ISBN: 978-1-474-24438-1.

MESTRE, Lilia, 2016. Introduction. En: VAN CAMPENHOUT, Elke y MESTRE, Lilia (eds.),Turn, Turtle! Reenacting the Institute. Berlín: House on fire, pp. 9-12. ISBN: 978-3-89581-410-3.

PETERS, Christine, 2010. For a different culture of seeing, reflecting and producing. Frakcija, 55, 79-83.

PICKELS, Antoine, 2016. Fragilité. En: DESPRÉS, Aurore (ed.), Gestes en éclats. Franche-Comté: Presses du réel, pp. 171-184. ISBN: 978-2-84066-832-9.

SELLAR, Tom, 2014. The curatorial turn. Theatre, 44(2), 21-29. https://doi.org/10.1215/01610775-2409491

SELLAR, Tom, 2019. Situation critical: what comes next for the field of performance curation. En: DAVIDA, Dena, et al. (eds.), Curating Live Arts. Nueva York Berghahn, pp. 372-376. ISBN: 978-1-78533-963-9.

SOUSA SANTOS, Boaventura, 2005. El milenio huérfano. Madrid: Trotta. ISBN: 978-8-49879-233-1.

VESIC, Jelena, 2017. On perfomative (self)-production. En: MALZACHER, Florian y WARSZA, Joanna (eds.), Empty Stages, Crowded Flats. Performativity as curatorial strategy. Berlin: House on Fire, pp. 62-67. ISBN: 978-3-89581-443-3.

VIROLAINEN, Jutta, 2016. Participatory turn in cultural policy? An analysis of the concept of cultural participation in Finnish cultural policy. Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, 19(1), 59-77.

WOOD, Catherine, 2017. Game changing: performance in the permanent collection. En: COSTINAS, Cosmin y JANEVSKI, Ana (eds.), Is the living body the last thing left alive? Hong Kong: Parasite, Sternberg Press, pp. 54-62. ISBN: 978-3-956791-18-5.

WOOD, Catherine, 2019. Performance in Contemporary Art. Londres: Tate Publishing. ISBN: 978-1-84976-311-0

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record