- -

La fusión de realidad y ficción en las acciones promocionales no convencionales de Pixar

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

La fusión de realidad y ficción en las acciones promocionales no convencionales de Pixar

Show full item record

Selva-Ruiz, D. (2021). La fusión de realidad y ficción en las acciones promocionales no convencionales de Pixar. Con A de animación. 0(12):32-51. https://doi.org/10.4995/caa.2021.15084

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/163841

Files in this item

Item Metadata

Title: La fusión de realidad y ficción en las acciones promocionales no convencionales de Pixar
Secondary Title: The merging of reality and fiction in Pixar's unconventional promotional actions
Author: Selva-Ruiz, David
Issued date:
Abstract:
[EN] Although the promotion of Pixar films uses conventional tools —poster, trailer, etc.—, they are also developed innovative actions that seek to generate awareness and cooperate in brand building. These actions seem to ...[+]


[ES] Aunque la promoción de las películas de Pixar emplea herramientas convencionales —cartel, tráiler, etc.—, desarrolla también acciones innovadoras que buscan generar notoriedad y cooperar en la construcción de marca. ...[+]
Subjects: Pixar , Publicidad , Comunicación no convencional , Narrativas transmedia , Cultura popular , Advertising , Unconventional communication , Transmedia storytelling , Popular culture
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa)
Source:
Con A de animación. (issn: 21736049 ) (eissn: 21733511 )
DOI: 10.4995/caa.2021.15084
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/caa.2021.15084
Type: Artículo

References

AAKER, David A., JOACHIMSTHALER, Erich, 2001 [2000]. Liderazgo de marca, trad. castellano Roberto M. Álvarez del Blanco, Valentí Camps Fons, Bilbao: Deusto, 1ª ed. (Brand leadership, Nueva York: Free Press).

AMORÓS PONS, Anna, COMESAÑA COMESAÑA, Patricia, 2016. "Cartoons, publicidad y transmedialidad", en Cuadernos. info, n. 39, pp. 165-180.

BAKER, Andrew M., DONTHU, Naveen, KUMAR, V., 2016. "Investigating how wordof-mouth conversations about brands influence purchase and retransmission intentions", en Journal of Marketing Research, vol. 53, n. 2, pp. 225-239. https://doi.org/10.1509/jmr.14.0099 [+]
AAKER, David A., JOACHIMSTHALER, Erich, 2001 [2000]. Liderazgo de marca, trad. castellano Roberto M. Álvarez del Blanco, Valentí Camps Fons, Bilbao: Deusto, 1ª ed. (Brand leadership, Nueva York: Free Press).

AMORÓS PONS, Anna, COMESAÑA COMESAÑA, Patricia, 2016. "Cartoons, publicidad y transmedialidad", en Cuadernos. info, n. 39, pp. 165-180.

BAKER, Andrew M., DONTHU, Naveen, KUMAR, V., 2016. "Investigating how wordof-mouth conversations about brands influence purchase and retransmission intentions", en Journal of Marketing Research, vol. 53, n. 2, pp. 225-239. https://doi.org/10.1509/jmr.14.0099

BARNWELL, Robert G., 2019. Guerrilla Film Marketing, Nueva York, Oxon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781138916470

BUSCH, Anita, 2016. "'Finding Dory' Hooks Big Fish Promo Partners At Disney And Pixar", en Deadline, 21 de abril (https://deadline.com/2016/04/finding-dory-promo-partners-disney-1201741568/ [agosto, 2020]).

CATMULL, Ed, 2019 [2014]. Creatividad, S.A., trad. castellano Javier Fernández de Castro, Barcelona: Conecta, 2019, 3ª ed., 7ª reimpr. (Creativity, Inc., Nueva York: Random House).

COSTA, Jordi, 2010. Películas clave del cine de animación, Barcelona: Robinbook.

DISNEY, 2020. "About Us", en Disney Parks, Experiences and Products (https://dpep.disney.com/about-us/ [septiembre, 2020]).

EASTMAN, Susan T., FERGUSON, Douglas A., KLEIN, Robert, 2006. Promotion and Marketing for Broadcasting, Cable and the Web, Burlington: Focal Press (2012, 5ª ed.). https://doi.org/10.4324/9780080473437

FEINBERG, Danielle, 2016. "The magic ingredient that brings Pixar movies to life", en TED (https://www.ted.com/talks/danielle_feinberg_the_magic_ingredient_that_brings_pixar_movies_to_life [agosto, 2020]).

FURNISS, Maureen, 1998. Art in motion: animation aesthetics, Herts: John Libbey (2014, Print on Demand ed.).

GARZÓN, Raquel, 2004. "'Los increíbles' retrata a una familia de superhéroes jubilados", en El País, 29 de octubre (https://elpais.com/diario/2004/10/29/cine/1099000807_850215.html [agosto, 2020]).

HERBERA, Joan, LINARES, Rafael, NEIRA, Elena (coords.), 2015. Marketing cinematográfico: cómo promocionar una película en el entorno digital, Barcelona: Editorial UOC.

IWERKS, Leslie, 2007. The Pixar Story, USA: Leslie Iwerks Productions (The Pixar Story).

KERRIGAN, Finola, 2009. Film Marketing, Nueva York, Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080942919

LASSETER, John, 1987. "Principles of traditional animation applied to 3D computer animation", en Computer Graphics, vol. 21, n. 4, pp. 35-44. https://doi.org/10.1145/37402.37407

LINARES, Rafael, 2015. "Marketing en el cine", en HERBERA, Joan, LINARES, Rafael, NEIRA, Elena (coords.), Marketing cinematográfico: cómo promocionar una película en el entorno digital, Barcelona: Editorial UOC, pp. 15-79.

LOZANO DELMAR, Javier, HERMIDA CONGOSTO, Alberto, 2010. "La metamorfosis publicitaria digital: nuevas estrategias de promoción en la industria del cine y la televisión a través de internet", en AE-IC, 2010. Comunicación y desarrollo en la era digital, Málaga: AE-IC (http://hdl.handle.net/11441/28470 [diciembre, 2020]).

MASICLAT, Steven, KLEIN, Robert A., 2006. "New Media Promotion", en EASTMAN, Susan T., FERGUSON, Douglas A., KLEIN, Robert (eds.), Promotion and Marketing for Broadcasting, Cable and the Web, Burlington: Focal Press, pp. 223-245 (2012, 5ª ed.).

MIGUEL, Juan C., EIZAGUIRRE, Rafa, LÓPEZ, Enrique, OTER, Jorge, 2004. "Factores de éxito de las series y sagas", en Ámbitos, n. 11-12, pp. 465-481.

MOVSHOVITZ, Dean, 2015. Pixar Storytelling. Rules for Effective Storytelling Based on Pixar's Greatest Films, Nueva York: Bloop Animation Studios.

NEGRONI, Jon, 2013. "The Pixar Theory", en Jon Negroni, 11 de julio (https://jonnegroni.com/2013/07/11/the-pixar-theory/ [agosto, 2020]).

NEIRA, Elena, 2014. El espectador social: Las redes sociales en la promoción cinematográfica, Barcelona: Editorial UOC.

PASTOR, Doc, 2017. ¡Hasta el infinito y más allá! Pixar a través de sus películas, Palma de Mallorca: Dolmen (2019, 2ª ed.).

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis, 2002. Historia del cine. Teorías, estéticas, géneros, Madrid: Alianza (2018, 3ª ed.).

SCOLARI, Carlos A., 2013. Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan, Barcelona: Deusto.

STANTON, Andrew, 2012. "The clues to a great story", en TED (https://www.ted.com/talks/andrew_stanton_the_clues_to_a_great_story [agosto, 2020]).

THOMAS, Frank, JOHNSTON, Ollie, 1981. Disney Animation: The Illusion of Life, Nueva York: Abbeville Press.

TROWBRIDGE, Scott, STAPLETON, Christopher, 2009. "Melting the boundaries between fantasy and reality", en Computer, vol. 42, n. 7, pp. 57-62 https://doi.org/10.1109/MC.2009.228

TURBRO, 2015. "Pixar, 1995: What if toys had feelings", en Tumblr, 20 de junio (https://turbro.tumblr.com/post/121980978079/pixar-1995-what-iftoys-had-feelings-pixar [agosto, 2020]).

WASKO, Janet, 2001. Understanding Disney: The Manufacture of Fantasy, Cambridge: Polity Press (2020, 2ª ed.).

WELLS, Paul, 2002. Animation: Genre and Authorship, Nueva York: Wallflower.

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record