Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Martín Monje, Elena | es_ES |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T11:42:12Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T11:42:12Z | |
dc.date.issued | 2012-07-01 | |
dc.identifier.issn | 1886-2438 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/16768 | |
dc.description.abstract | [EN] There is no doubt that Computer-Assisted Language Learning has undergone profound changes since its emergence last century and has accelerated its development in line with technological advances in recent years. Such has been the transformation that some authors have announced its disappearance as field for discussion. This article gives a brief overview of its evolution and examines the relationship between technology and foreign language teaching methodology. It also investigates the current trends ¿mobile learning and personal learning environments applied to language learning- and reflects on possible lines of development in the near future. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Es indudable que la enseñanza de lenguas asistida por ordenador ha sufrido profundos cambios desde su aparición el siglo pasado, acelerando su evolución en los últimos años de manera acorde con los avances tecnológicos. Tal ha sido esta transformación que algunos autores han anunciado su desaparición como disciplina. En este artículo se revisa su evolución, así como la relación entre tecnología y metodología en la enseñanza de lenguas extranjeras. Asimismo, se estudian las tendencias actuales principales -el aprendizaje móvil y los entornos personales de aprendizaje aplicados a la enseñanza de idiomas- y se reflexiona sobre las posibles líneas de evolución en el futuro cercano. | en_EN |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas | |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Enseñanza de lenguas asistida por ordenador | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje móvil | es_ES |
dc.subject | Entornos personales de aprendizaje | es_ES |
dc.subject | Metodología | es_ES |
dc.subject | Computer-assisted language learning | en_EN |
dc.subject | Mobile learning | en_EN |
dc.subject | Personal learning environments | en_EN |
dc.subject | Methodology | en_EN |
dc.title | Presente y futuro de la enseñanza de lenguas asistida por ordenador: ¿el final de una era? | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2012-07-20T08:10:21Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/rlyla.2012.1136 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Martín Monje, E. (2012). Presente y futuro de la enseñanza de lenguas asistida por ordenador: ¿el final de una era?. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 7:203-212. https://doi.org/10.4995/rlyla.2012.1136 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/rlyla.2012.1136 | |
dc.description.upvformatpinicio | 203 | |
dc.description.upvformatpfin | 212 | |
dc.description.volume | 7 | |
dc.identifier.eissn | 1886-6298 | es_ES |
dc.description.references | Attwell, G. (2007). "Personal Learning Environments - the future of eLearning?" eLearning papers 2, en http://www.elearningeuropa.info/files/media/media 11561.pdf [fecha acceso 10.12.2012]. | es_ES |
dc.description.references | Barrett, B. y Sharma, P. (2007). Blended Learning. Oxford: Macmillan. | es_ES |
dc.description.references | Bax, S. (2003). "CALL - past, present and future", System 31: 13-28. http://dx.doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00071-4 | es_ES |
dc.description.references | British Educational Communications and Technology Agency (BECTA). (2004). What the research says about Virtual Learning Environments in teaching and learning, en https://www.education.gov.uk/publications/standard/publication Detail/Page1/15003 [fecha acceso 13.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Casado, R. (Coord.). (2006). Claves de la alfabetización digital. Madrid: Ariel y Fundación Telefónica. | es_ES |
dc.description.references | Chambers, A. y Bax, S. (2006). "Making CALL work: Towards normalization", System 34: 465-479. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2006.08.001 | es_ES |
dc.description.references | Chapelle, C. (2001). Computer applications in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139524681 | es_ES |
dc.description.references | Chapelle, C. (2007). Towards Adaptive CALL, en http://www.public.iastate.edu/~apling/TSLL/5th_2007/proceedings2007/contents.html [fecha acceso: 2.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Chapelle, C. y Hegelheimer, V. (2004). "Language teacher in the 21st century" en S. Fotos, y C. Browne (eds.) New perspectives on CALL for second language classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 297-316. | es_ES |
dc.description.references | Claypole, M. (2010). Controversies in ELT. Norderstedt: LinguaBooks. | es_ES |
dc.description.references | Colpaert, J. (2006). "Pedagogy-driven design for online language teaching and learning", CALICO Journal, 23(3): 477-497. | es_ES |
dc.description.references | Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages. Cambridge: Cambridge University Press. | es_ES |
dc.description.references | Davies, G. (2007). Where are we now and where are we going? en http://www.camsoftpartners.co.uk/docs/UCALL_Keynote.htm [fecha acceso: 1.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Davies, G. (Ed.). (2006). Information and communication technologies for language teachers, en http://www.ict4lt.org [fecha acceso: 2.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Dudeney, G. y Hockly, N. (2011). "Digital literacies and the language classroom", en S. House (coord.) Didáctica del inglés. Classroom Practice. Barcelona: Graó, 51-76. | es_ES |
dc.description.references | Felix, U. (2003). "Pedagogy on the line: Identifying and closing the missing links" en U. Felix (ed.) Language learning online: Towards best practice. Lisse: Swets & Zeitlinger, 147-170. | es_ES |
dc.description.references | Fotos, S. y Browne, C. (Eds.). (2004). New perspectives on CALL for second language classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. | es_ES |
dc.description.references | Garrett, N. (2009). "Computer-Assisted Language Learning trends and issues revisited: Integrating innovation", The Modern Language Journal, 93: 719-740. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.2009.00969.x | es_ES |
dc.description.references | Gutiérrez Martín, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Madrid: Gedisa. | es_ES |
dc.description.references | Guth, S. (2009). "Personal learning environments for language learning" en M. Thomas (ed.) Handbook of research on Web 2.0 and second language learning. Hershey: IGI-Global, 451-471. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-60566-190-2.ch024 | es_ES |
dc.description.references | Hanson-Smith, E. (2001). "Computer-assisted language learning" en R. Carter y D. Nunan (eds.) The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press, 107-119. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667206.016 | es_ES |
dc.description.references | Hanson-Smith, E. (2003). "A brief history of CALL theory", CATESOL Journal, 15 (1): 21-30. | es_ES |
dc.description.references | Hubbard, P. y Levy, M. (Eds.). (2006). Teacher Education in CALL. Filadelfia: John Benjamins. | es_ES |
dc.description.references | Jordan, G. y Dudeney, G. (2011, Marzo). "Whatever happened to CALL". TESOL-Spain Annual Convention. Madrid. | es_ES |
dc.description.references | Kukulska-Hulme, A. (2009). "Will mobile learning change language learning?", ReCALL, 21(2): 157-165. http://dx.doi.org/10.1017/S0958344009000202 | es_ES |
dc.description.references | Kukulska-Hulme, A. y Shield, L. (2008). "An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction", ReCALL, 20(3): 271-289. http://dx.doi.org/10.1017/S0958344008000335 | es_ES |
dc.description.references | Levy, M. (1997). Computer-assisted language learning: Context and conceptualization. Oxford: Oxford University Press. | es_ES |
dc.description.references | Levy, M. y Stockwell, G. (2006). CALL dimensions: Options and issues in computer-assisted language learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. | es_ES |
dc.description.references | Littlemore, J. (2002). "Setting up a course in ICT for Language Teachers: some essential considerations", CALL-EJ Online 4, 1, en http://callej.org/journal/4-1/littlemore.html [fecha acceso: 5.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Neumeier, P. (2005). "A closer look at blended learning - parameters for designing a blended learning environment for language teaching and learning", ReCALL, 17(2): 163-178. http://dx.doi.org/10.1017/S0958344005000224 | es_ES |
dc.description.references | Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE) (2011), Resultados del Informe PISA 2009: Estudiantes en Internet. Tecnologías y rendimiento digitales. Madrid: Ministerio de Educación, Editorial Santillana. | es_ES |
dc.description.references | Pedró, F. (2011). Tecnología y escuela: lo que funciona y por qué. Madrid. Fundación Santillana. | es_ES |
dc.description.references | Pérez Crespo, S. (2007). ¿Cómo será la Web 3.0? en http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/DYC/SHI/seccion=1188&idioma=es_ES&id=2009100116310011&activo=4.do?elem=4215 [fecha acceso 30.11.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Prensky, M. (2001). "Digital Natives, Digital Immigrants", On the Horizon, Vol. 9 (5), en http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf [fecha acceso 12.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Reinders, H. y White, C. (2011). Special Issue of Language Learning & Technology on Learner Autonomy and New Learning Environments en http://llt.msu.edu/issues/october2011/v15n3.pdf [fecha acceso 12.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Russel, S. (2011). 50 iPhone apps to help you learn a new language en http://www.onlinecollegedegrees.org/2009/04/07/50-iphone-apps-to-help-you-learn-a-new-language [fecha acceso 13.12.2011]. | es_ES |
dc.description.references | Shield, L. y Kukulska-Hulme, A. (2008). Special issue of ReCALL on Mobile Assisted Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. | es_ES |
dc.description.references | Skinner, B. F. (1957). Verbal Behavior. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. http://dx.doi.org/10.1037/11256-000 | es_ES |
dc.description.references | Stockwell, G. (2007). "A review of technology choice for teaching language skills in the CALL literature", ReCALL 19 (2): 105-120. http://dx.doi.org/10.1017/S0958344007000225 | es_ES |
dc.description.references | Varela, R. (Coord.). (2003). All about teaching English. Madrid: CERASA. | es_ES |
dc.description.references | Warschauer, M. (2004). "Technological change and the future of CALL" en S. Fotos y C. Brown (eds.) New Perspectives on CALL for Second and Foreign Language Classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 15-25. | es_ES |
dc.description.references | Warschauer, M. y Healey, D. (1998). "Computers and language learning: An overview", Language Teaching 31: 57-71. http://dx.doi.org/10.1017/S0261444800012970 | es_ES |
dc.description.references | Zeldman, J. (2006). Web 3.0 en http://www.alistapart.com/articles/web3point0/ [fecha acceso 31.11.2011]. | es_ES |