[Otros] The teachers of EICE BeCool conducted an innovative educational project
for students of Biotechnology: They designed the evaluation of laboratory
activities for Biología Celular. Two types of evaluation were analyzed: ...[+]
[Otros] The teachers of EICE BeCool conducted an innovative educational project
for students of Biotechnology: They designed the evaluation of laboratory
activities for Biología Celular. Two types of evaluation were analyzed: 1) a
questionnaire on the practicals and 2 ) the presentation of a scientific article.
All students undertook the two activities in teams . Procedure: 1 ) design of
the questionnaire and of the material needed for the scientific article ; 2)
design of evaluation criteria; 3) implementation of activities ; 4) analysis of
students¿ and teachers¿ perception of the two systems and 5) analysis of
students¿ performance. Results were analyzed by qualitative analysis using
the open question "Comment on the two evaluation systems for practicals of
Biología Celular", which was aimed at students and teachers, and by
descriptive statistics, using the marks obtained by the students. From the
qualitative analysis unexpected issues emerged, which will be useful in the
application of these systems in subsequent years. As for the results, students
improved concentration and follow-up of the practicals in the evaluation by
questionnaire. The evaluation by scientific article develops horizontal
competences such as understanding and integration of knowledge, teamwork
and leadership, effective communication and instrumentation specific to the
subject.
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[ES] Los profesores del EICE BeCool realizamos un proyecto de innovación
educativa para alumnos de Biotecnología. Se diseñó la evaluación de
actividades de laboratorio de Biología Celular analizándose dos tipos de
evaluación: ...[+]
[ES] Los profesores del EICE BeCool realizamos un proyecto de innovación
educativa para alumnos de Biotecnología. Se diseñó la evaluación de
actividades de laboratorio de Biología Celular analizándose dos tipos de
evaluación: 1) cuestionarios de prácticas y 2) redacción de un artículo
científico. Todos los alumnos realizaron las dos actividades por equipos.
Procedimiento: 1) elaborar el cuestionario de prácticas y el material de
apoyo para el artículo científico; 2) diseñar criterios de evaluación; 3)
implementar actividades; 4) analizar la valoración de alumnos y profesores y
5) analizar el rendimiento de los alumnos. Se analizaron los resultados
mediante técnicas de análisis cualitativo utilizando la cuestión abierta
¿Opina sobre los dos sistemas de evaluación de prácticas de Biología
Celular y compáralos¿ dirigida a alumnos y profesores y mediante
estadística descriptiva utilizando las notas obtenidas por los alumnos. Del
análisis cualitativo emergieron temas inesperados que resultarán muy útiles
en la aplicación de estos sistemas en cursos sucesivos. En cuanto a los
resultados, los alumnos mejoran la atención y seguimiento de las prácticas
en la evaluación por cuestionario. La evaluación mediante artículo científico
supone que desarrollen algunas competencias como la de comprensión e
integración, trabajo en equipo y liderazgo, comunicación efectiva e
instrumental específica.
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