Resumen:
|
[EN] This article covers, in chronological order, Alicante’s public graphic production related to urban planning and building, through the most compelling pieces, both for their relevance and repercussion at the time of ...[+]
[EN] This article covers, in chronological order, Alicante’s public graphic production related to urban planning and building, through the most compelling pieces, both for their relevance and repercussion at the time of their elaboration, as well as for their influence on subsequent significant documents. The plans analyzed are prior to 1860 (date of demolition of the city walls) and they are all housed at the Historical Municipal Archive of Alicante (AMA; abbreviation in the text). Their representativeness is based on the study and profound knowledge of the 1,026 pieces that integrate the period considered, obtained from the previous digitization of the entire collection, by the author, for an as-yet unpublished catalog. Among the objectives of the present work, one is to increase the drawings awareness and illustrate their usefulness for understanding the evolution of the discipline and its relationship with the society that produced them. Furthermore, it seeks to vindicate the patrimonial value of the documents and their digitization as the best way to preserve them and the validity of the local research.
[-]
[ES] Este artículo recorre, cronológicamente, la producción gráfica pública alicantina, de urbanismo y edificación, a través de las piezas más significativas, tanto por importancia y repercusión en el momento de su ...[+]
[ES] Este artículo recorre, cronológicamente, la producción gráfica pública alicantina, de urbanismo y edificación, a través de las piezas más significativas, tanto por importancia y repercusión en el momento de su elaboración, como por influencia en posteriores documentos relevantes. Los planos son anteriores a 1860 (derribo últimas murallas) y todos proceden del Archivo Municipal de Alicante (AMA en el texto). Su representatividad se fundamenta en el estudio y conocimiento de los 1.026 que integran el periodo considerado, obtenido de la previa digitalización de todos ellos, por el autor, para un catálogo todavía inédito. Entre los objetivos del trabajo, figura el de dar a conocer los dibujos y mostrar su utilidad para comprender la evolución disciplinar y su relación con la sociedad que los produce. También se trata de reivindicar el valor patrimonial de los documentos y su digitalización como mejor protección, así como la vigencia de las investigaciones de orden local, tan necesarias como ingratas.
[-]
|