Resumen:
|
[EN] The aim of this work is the development of a theoretical framework that includes
different strategies for the preventive conservation of a work of religious
worship. For this purpose we moved to the ...[+]
[EN] The aim of this work is the development of a theoretical framework that includes
different strategies for the preventive conservation of a work of religious
worship. For this purpose we moved to the parish of San Nicolás de Bari in the
Grao de Gandía, province of Valencia. There we find the sculpture in question,
which represents a “Virgen del Carmen”.
The “Virgen del Carmen” is the patron saint of the port of Gandia, considered
the saint and representative of fishermen and other trades related to the sea.
Thus, every year a festival of devotion, worship and praise is celebrated in her
honor during the 14th, 15th and 16th of July. This celebration involves the
exhibition of the image, being paraded on a fishing boat that is thrown into the
water in the company of brothers and other followers.
This fact implies the overexposure of the work to a watery environment. Thus,
with the passage of time and the prolonged repetition of the aforementioned
tradition, the image has suffered and still suffers great aesthetic and structural
damage. The most notable are found in the feet and the base, as well as in the
pedestal that supports the image. In these areas we observe the wood, which
constitutes its support, with hardly any remains of the original polychromy,
there also seem to be signs of fungus and small cracks.
It should be clarified that this work is not intended to restore the piece in
question. On the contrary, it is intended to draw up a proposal for preventive
conservation in order to minimize the deterioration factors that cause the
aforementioned damage. These may cause irreparable damage to the sculpture.
[-]
[ES] El trabajo que nos ocupa tiene como fin el desarrollo de un marco teórico que comprenda diversas estrategias para la conservación preventiva de una obra de culto religioso. Para ello nos trasladamos a la parroquia de ...[+]
[ES] El trabajo que nos ocupa tiene como fin el desarrollo de un marco teórico que comprenda diversas estrategias para la conservación preventiva de una obra de culto religioso. Para ello nos trasladamos a la parroquia de San Nicolás de Bari en el Grao de Gandía, provincia de Valencia. En ella se encuentra la escultura en cuestión, la cual representa una virgen del Carmen.
La virgen del Carmen es la patrona del puerto de Gandía, considerada la santa y representante de pescadores y demás oficios relacionados con la mar. Así, todos los años se celebra en su honor una festividad de devoción, culto y alabanza durante los días 14, 15 y 16 del mes de julio. Dicha celebración conlleva la exhibición de la imagen, siendo procesionada sobre una barca pesquera que es arrojada al agua en compañía de cofrades y demás adeptos.
Este hecho implica la sobreexposición de la obra a un entorno acuoso. De este modo, con el paso de los años y la repetición prolongada de la tradición comentada anteriormente, la imagen ha sufrido y sufre grandes daños tanto estéticos como estructurales. Los más notables se hallan en los pies y los bajos así como en la peana que sustenta la imagen. En estas zonas observamos la madera, la cual constituye su soporte, sin apenas restos de policromía original, también parece haber signos de hongos y pequeñas grietas.
Conviene aclarar que este trabajo no tiene como finalidad la restauración de la pieza en cuestión. Por el contrario, se pretende redactar una propuesta de conservación preventiva con el fin de minimizar los factores de deterioro causantes de los desperfectos citados con anterioridad. Los cuales pueden provocar daños irreparables a la escultura.
[-]
|