Resumen:
|
[CA] Aquest treball de final de grau consisteix en la recerca d'informació teòrica sobre la naturalesa del dibuix, inherent a totes les persones i de caràcter espontani, i ha desencadenat l'estudi de la percepció sensorial ...[+]
[CA] Aquest treball de final de grau consisteix en la recerca d'informació teòrica sobre la naturalesa del dibuix, inherent a totes les persones i de caràcter espontani, i ha desencadenat l'estudi de la percepció sensorial i els processos d'expressió intuitiva com a generadors de coneixement propi. En conseqüència, es reflexiona sobre la situació infravalorada d'aquests processos cognitius en l'àmbit acadèmic i social en un món racional i utilitarista on prima l'intel.lectualisme front als sentits i el resultat front al procés, fet que ha portat a concebre el dibuix segons uns canons concrets i ha restringit el seu ús lliure. Amb el convenciment que el desenvolupament d'aquests processos afavoreix la construcció saludable de l'individu en comunitat i en connexió amb l'entorn, es planteja la pedagogia compromesa que acull aquestes experiències -entre les quals es troba el dibuix expressiu- com a eina transformadora i de canvi. Així, s'ha desenvolupat de manera pràctica, a mode de projecte personal, un taller infantil de dibuix expressiu i el material didàctic per a estructurar classes de piano simultàneament en base als coneixements adquirits.
[-]
[EN] This final degree project consists of the search for theoretical information on the nature of drawing that is inherent in all people and of spontaneous nature. It has triggered the study of sensory perception and the ...[+]
[EN] This final degree project consists of the search for theoretical information on the nature of drawing that is inherent in all people and of spontaneous nature. It has triggered the study of sensory perception and the processes of intuitive expression such as generators of self-knowledge. Consequently, it reflects on the undervalued situation of these cognitive processes in the academic and social field of a rational and utilitarian world where intellectualism prevails over the senses and where the result is emphasized over the process. This has led to conceive the drawing with respect to specific cannons and has restricted its free use. With the conviction that the development of these processes favors the healthy construction of the individual in the community and in connection with the environment, a committed pedagogy is proposed that welcomes these experiences -among these experiences there is expressive drawing- as transforming and changing tools. As a personal project a children¿s expressive drawing workshop and teaching materials to structure piano lessons have been developed in a practical way simultaneously based on the knowledge acquired.
Key words: expressive drawing, process, spontaneity, pedagogy, cognition, sensoriality.
[-]
|