[EN] Currently the brand is a fundamental intangible and therefore achieving an effective
design must be considered a priority objective for any organization. This research starts
from the identification of the key factors ...[+]
[EN] Currently the brand is a fundamental intangible and therefore achieving an effective
design must be considered a priority objective for any organization. This research starts
from the identification of the key factors in the design of graphic brands to apply them to
the evaluation of the effectiveness degree of a corporate design. Specifically, 273 Spanish
NGO brands are analyzed according to the degree of compliance with four criteria
(readability, simplicity, association and versatility) and then assess their level of graphic
efficiency. The results show that the brands of the NGOs analyzed are located in an intermediate position in terms of efficacy with respect to the measured criteria and that
there are opportunities for improvement, especially in the criteria of association and
simplicity. It has also been verified that the level of effectiveness of corporate graphics is
related to the NGO's annual budget and the type of activity it carries out; but not with
the year of creation or with the geographical scope of action. As a key contribution, this
work presents a methodology that allows measuring the graphic efficiency of the brands
in a sector and assessing the evolution of this efficiency over time.
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[ES] Actualmente la marca es un intangible fundamental y por ello conseguir un diseño
eficaz debe considerarse un objetivo prioritario para cualquier organización. Esta
investigación parte de la identificación de los ...[+]
[ES] Actualmente la marca es un intangible fundamental y por ello conseguir un diseño
eficaz debe considerarse un objetivo prioritario para cualquier organización. Esta
investigación parte de la identificación de los factores clave del diseño de marcas gráficas
para aplicarlos a la valoración del grado de eficacia de un diseño corporativo. En
concreto, se analizan 273 marcas de ONG españolas en función del grado de cumplimiento
de cuatro criterios (legibilidad, simplicidad, asociación y versatilidad) para después
valorar su nivel de eficacia gráfica. Los resultados muestran que las marcas de las ONG
analizadas se ubican en una posición intermedia en cuanto a eficacia con respecto a los
criterios medidos y que existen oportunidades de mejora, sobre todo en los criterios de
asociación y simplicidad. También se ha comprobado que el nivel de eficacia del grafismo
corporativo está relacionado con el presupuesto anual de la ONG y el tipo de actividad
que desarrolla; pero no con el año de creación ni con el ámbito geográfico de actuación.
Como aportación clave, este trabajo presenta una metodología que permite medir la
eficacia gráfica de las marcas de un sector y valorar la evolución de esta eficacia a lo
largo del tiempo.
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