Resumen:
|
[EN] Multitude of works have dealt with the extension and application of Agility in the teaching field. The application of scrum in the classroom as a didactic method, is developed mainly in two ways. A first way implies ...[+]
[EN] Multitude of works have dealt with the extension and application of Agility in the teaching field. The application of scrum in the classroom as a didactic method, is developed mainly in two ways. A first way implies the teacher directly adapts and adopts the scrum framework to the classroom. A second way involves working with eduScrum, a scrum based model already adopted and standardized to the teaching field. The purpose of this work is to make a first approach to the phenomenon of the expansion of Agility to the educational field. Specifically through the application of scrum as a working method. In the first part of the work, the context that has led to the expansion of Agility to the field of education is drawn. Next, in the second part we present evidence of the expansion of Agility and scrum in the classroom, while the third part introduces scrum and eduscrum, highlighting the main achievements and challenges faced when implementing this approach. Finally, in the fourth part some conclusions are presented.
[-]
[ES] Multitud de trabajos que han tratado la extensión y aplicación de la Agilidad en el ámbito
educativo, desde diferentes enfoques. La aplicación de scrum en el aula como método
didáctico, se desarrolla principalmente ...[+]
[ES] Multitud de trabajos que han tratado la extensión y aplicación de la Agilidad en el ámbito
educativo, desde diferentes enfoques. La aplicación de scrum en el aula como método
didáctico, se desarrolla principalmente de dos maneras. Una primera forma de hacerlo implica
que el docente responsable del aula o la asignatura adapta y adopta directamente el marco
scrum al aula. Una segunda forma implica trabajar en base a eduScrum, un modelo de scrum
que ya ha sido adoptado y estandarizado al ámbito docente. El propósito de este trabajo es
realizar una primera aproximación al fenómeno de la expansión de la Agilidad al ámbito
docente. En concreto a través de la aplicación de scrum como método de trabajo. En la
primera parte del trabajo se dibuja el contexto que ha propiciado la expansión de la Agilidad
al ámbito de la educación. A continuación, en la segunda parte se presentan evidencias de la
expansión de la Agilidad y scrum en las aulas, mientras que en la tercera parte se introducen
scrum y eduscrum, poniendo de manifiesto los principales logros y retos enfrentados a lo hora
de implementar ambos enfoques. Finalmente, en la cuarta parte se presentan unas
conclusiones.
[-]
|