Resumen:
|
[EN] The international accreditation of the programmes for the masters¿ and bachelors¿ degrees offered at our university, together with the demands of the employers, have made it clear that the students¿ curricula should ...[+]
[EN] The international accreditation of the programmes for the masters¿ and bachelors¿ degrees offered at our university, together with the demands of the employers, have made it clear that the students¿ curricula should specify not only
what they have studied, but also what they are actually able to do. Although,
in the recent years the competence based curricula approach has been used in
the development of the new masters¿ and bachelors¿ degree programmes
within the European Higher Education Area, the assessment of the generic
competences is still a pending matter. This work presents an `outcomes¿ approach for the assessment of the capacity for critical thinking within subjects
related to mechanical engineering. In particular, this paper proposes a methodology in order to quantify the level of achievement and shows one tool developed for that purpose. The tool is based on the evaluation of some learning
outcomes that can be observed by asking the students about different issues
related to the contents of the course. Conclusions about preliminary results
and the difficulties found to create this tool are also described here
[-]
[ES] La acreditación internacional de los programas de Máster y Grado ofreci-dos en la Universitat Politècnica de València, junto a las demandas habi-tuales de las empresas en el sector de la ingeniería, han dejado clara ...[+]
[ES] La acreditación internacional de los programas de Máster y Grado ofreci-dos en la Universitat Politècnica de València, junto a las demandas habi-tuales de las empresas en el sector de la ingeniería, han dejado clara la ne-cesidad de especificar en los planes de estudio no sólo las asignaturas que los estudiantes han cursado, sino también sus habilidades y capacidades específicas. Si bien en los últimos años se ha actualizado el enfoque hacia un currículum basado en competencias en el desarrollo de los nuevos pro-gramas de Máster y Grado dentro del Espacio Europeo de Educación Supe-rior, la evaluación de las competencias transversales sigue siendo un tema pendiente. Este artículo presenta la experiencia desarrollada en la evalua-ción de la competencia de pensamiento crítico en la asignatura de Mecáni-ca en el Grado Aeroespacial. En particular, este documento propone una metodología para cuantificar el nivel de competencia al margen de las no-tas de teoría y práctica de la asignatura. La herramienta se basa en la eva-luación de algunos resultados de aprendizaje que se pueden observar al preguntar a los alumnos sobre diferentes temas relacionados con los conte-nidos del curso. Las conclusiones sobre los resultados preliminares y las di-ficultades encontradas en el diseño de la herramienta de evaluación tam-bién se describen aquí.
[-]
|