[EN] Over the last few years there is a high interest in developing new curricular
programmes of the European Higher Education Area that adapt their masters¿
and bachelors¿ degrees to the demands of the employers. The ...[+]
[EN] Over the last few years there is a high interest in developing new curricular
programmes of the European Higher Education Area that adapt their masters¿
and bachelors¿ degrees to the demands of the employers. The international
accreditation of these programmes is not limited to the evaluation of the subjects within the degrees, it also scores the generic and specific competences
that will be achieved by the students. Nevertheless, the methodologies for the
assessment of these competences are still a pending task that requires more
learning experience. In order to contribute to the progress of this topic, this
work presents an `outcomes¿ approach for the assessment of the students¿ ability to use the techniques, skills and tools for engineering related practical issues within mechanical engineering subjects. In particular, this paper designs
individual questionnaires for IT and laboratory practices in order to quantify
the domain level of the students in the usage of a commercial software and in
the comprehension of technical and instrumental concepts. Some results regarding a first attempt to use this tool are also analysed in this paper. Finally,
some conclusions are derived from these experiences in order to improve our
proposal in the future
[-]
[ES] En los últimos años, existe un gran interés en desarrollar nuevos programas curriculares en el marco del Área de Educación Superior Europea que adapten los títulos de Máster y Grado a las demandas del sector profesio-nal. ...[+]
[ES] En los últimos años, existe un gran interés en desarrollar nuevos programas curriculares en el marco del Área de Educación Superior Europea que adapten los títulos de Máster y Grado a las demandas del sector profesio-nal. La acreditación internacional de estos programas puntúa las compe-tencias genéricas y específicas para evaluar las capacidades y habilidades los estudiantes que se incorporarán al mercado de trabajo en lugar de limi-tarse a listar las asignaturas cursadas. Sin embargo, las metodologías para la evaluación de estas competencias siguen siendo un tema pendiente que requiere más experiencia de aprendizaje. Con el fin de realizar una contri-bución a este respecto, el presente artículo presenta un enfoque de resulta-dos para la evaluación de la capacidad para utilizar las técnicas, habili-dades y herramientas aplicados a problemas de ingeniería, en particular, relacionados con la ingeniería mecánica. Este documento plantea la elabo-ración de cuestionarios individuales para cuantificar el nivel de dominio en el uso de un software comercial y en la comprensión de conceptos técni-cos e instrumentales introducidos en las sesiones de prácticas. Se recogerán algunas conclusiones a partir de los resultados obtenidos con vistas a op-timizar nuestra propuesta en futuros cursos.
[-]
|