- -

Conception and reflection of a university seminar concerning realistic modelling in mathematics education

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Conception and reflection of a university seminar concerning realistic modelling in mathematics education

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Ableitinger, Christoph es_ES
dc.contributor.author Humenberger, Hans es_ES
dc.date.accessioned 2022-02-01T08:37:04Z
dc.date.available 2022-02-01T08:37:04Z
dc.date.issued 2022-01-29
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/180404
dc.description.abstract [EN] In this article we primarily want to share our experiences and reflections concerning a special course at the University of Vienna (see chapter 2). The topic of this seminar was “modelling and modelling problems”and the aim was twofold: On the one hand student teachers themselves should gain experience in working on a modelling problem (small groups of 3-5 persons), on the other hand they should get first experiences to create modelling problems for students at school (grade 8-11) and to supervise their modelling processes during a modelling day at school. These skills are crucial for prospective teachers if they should implement the idea of “modelling”later in their professional life as teachers in classroom. In order to make clear our personal view on modelling and modelling problems (What are proper modelling problems? What is the difference between modelling problems and dressed-up word problems? Etc.) –which is necessary to properly understand Section 2 –we first outline our corresponding approach in Section 1. es_ES
dc.description.abstract [ES] En este artículo queremos compartir principalmente nuestras experiencias y reflexiones sobre un curso especial en la Universidad de Viena (véase el capítulo 2). El tema de este seminario era “modelización y problemas de modelización” y el objetivo era doble: Por un lado, los propios estudiantes de magisterio debían adquirir experiencia en el trabajo con un problema de modelización (en pequeños grupos de 3 a 5 personas), y por otro lado, debían obtener las primeras experiencias para crear problemas de modelización para los alumnos de la escuela (grado 8 - 11) y supervisar sus procesos de modelización durante una jornada de modelización en la escuela. Estas habilidades son cruciales para los futuros profesores si deben implementar la idea de “modelado” más adelante en su vida profesional como profesores en el aula. Para dejar clara nuestra opinión personal sobre la modelización y los problemas de modelización (¿Qué son los problemas de modelización propiamente dichos? ¿Cual es la diferencia entre los problemas de modelización y los problemas de palabras disfrazados? etc.) – que es necesario para entender bien la Sección 2 –, primero esbozamos nuestro correspondiente enfoque en la Sección 1. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Mathematical modelling es_ES
dc.subject Mathematics education es_ES
dc.subject Mathematical concepts es_ES
dc.subject Tools and processes es_ES
dc.subject School practice es_ES
dc.subject German speaking es_ES
dc.subject Modelización matemática es_ES
dc.subject Educación matemática es_ES
dc.subject Conceptos es_ES
dc.subject Herramientas y procesos matemáticos es_ES
dc.subject Práctica escolar es_ES
dc.subject Habla alemana es_ES
dc.title Conception and reflection of a university seminar concerning realistic modelling in mathematics education es_ES
dc.title.alternative Concepción y reflexión de un seminario universitario sobre la modelización realista en la enseñanza de las matemáticas es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2022.16176
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Ableitinger, C.; Humenberger, H. (2022). Conception and reflection of a university seminar concerning realistic modelling in mathematics education. Modelling in Science Education and Learning. 15(1):9-28. https://doi.org/10.4995/msel.2022.16176 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2022.16176 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 9 es_ES
dc.description.upvformatpfin 28 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 15 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.relation.pasarela OJS\16176 es_ES
dc.description.references Blum, W. & Niss, M. (1991): Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects - State, trends and issues in mathematics instruction. In: Educational Studies in Mathematics (22), p. 37-68. https://doi.org/10.1007/BF00302716 es_ES
dc.description.references Blum, W. & Leiß, D. (2005): Modellieren im Unterricht mit der "Tanken"-Aufgabe. In: mathematiklehren, issue 128, p. 18-21. es_ES
dc.description.references Böer, H., Kliemann, S., Puscher, R., Segelken, S., Schmidt, W., Trapp, M. & Vernay, R. (2008): mathe live, Erweiterungskurs 9. Stuttgart: Klett. es_ES
dc.description.references Bracke, M., Göttlich, S. & Götz, T. (2013): Modellierungsproblem Dart spielen. In: Borromeo Ferri, R., Greefrath, G., Kaiser, G. (Ed.), Mathematisches Modellieren für Schule und Hochschule (p. 147-162). Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01580-0_7 es_ES
dc.description.references Bracke, M. & Humenberger, H. (2012): Steigerung der Effizienz einer Kläranlage - eine erprobte Modellierungsaufgabe. In: Mathematische Semesterberichte 59, 2, 261-288 (DOI: 10.1007/s00591-012-0099-0). https://doi.org/10.1007/s00591-012-0099-0 es_ES
dc.description.references Bruder, R. (2000): Eine akzentuierte Aufgabenauswahl und Vermitteln heuristischer Erfahrung: Wege zu einem anspruchsvollen Mathematikunterricht für alle. In: Flade, L. & Herget, W. (Hrsg.), Mathematik lernen und lernen nach TIMSS - Anregungen für die Sekundarstufe (p. 69-78). Berlin: Volk und Wissen. es_ES
dc.description.references Herget, W. (2013): Aufgaben öffnen! In: Plackner, E.-M. & Wörner, D. (Ed.), Aufgaben öffnen. Materialien für den Mathematikunterricht (p. 17-38). Hildesheim: Franzbecker. es_ES
dc.description.references Holzäpfel, L. & Leiss, D. (2014): Modellieren in der Sekundarstufe. In H. Linneweber-Lammerskitten (Ed.), Fachdidaktik Mathematik: Grundbildung und Kompetenzaufbau im Unterricht der Sek. I und II (p. 159-178). Seelze: Kallmeyer. es_ES
dc.description.references Kaiser, G., Bracke, M., Göttlich, S. & Kaland, Ch. (2013): Authentic complex modelling problems in mathematics education. In: Damlamian, A. et al. (Ed.), Educational interfaces between mathematics and industry. Report on an ICMI-ICIAM-study. The 20th ICMI study (p. 287-297). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-02270-3_29 es_ES
dc.description.references Kaiser, G. & Schwarz, B. (2010): Authentic Modelling Problems in Mathematics Education-Examples and Experiences. In: Journal für Mathematik-Didaktik (31), p. 51-76. https://doi.org/10.1007/s13138-010-0001-3 es_ES
dc.description.references Köhler, R. (1998): TIMSS und die Folgen: Was kann man in der Praxis ändern? In: Blum, W. & Neubrand, M. (Ed.), TIMSS und der Mathematikunterricht. Informationen, Analysen, Konsequenzen (p. 40-45). Hannover: Schroedel. es_ES
dc.description.references Maaß, K. & Mischo, Ch. (2012): Fördert mathematisches Modellieren die Motivation in Mathematik? Befunde einer Interventionsstudie bei HauptschülerInnen. In: mathematica didactica (35), p. 25-49. es_ES
dc.description.references Malle, G., Koth, M., Woschitz, H., Malle, S., Salzger, B. & Ulovec, A. (2010): Mathematik verstehen 6. Vienna: öbv. es_ES
dc.description.references Niss, M. & Blum, W. (2020): The Teaching and Learning of Mathematical Modelling. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315189314 es_ES
dc.description.references Schupp, H. (1988): Anwendungsorientierter Mathematikunterricht in der Sekundarstufe zwischen Theorie und neuen Impulsen. In: Der Mathematikunterricht 34, 6, p. 5-16. es_ES
dc.description.references vom Hofe, R., Kleine, M., Blum, W. & Pekrun, R. (2006): The effect of mental models ("Grundvorstellungen") for the development of mathematical competencies. In: Bosch, M. (Ed.), European Research in Mathematics Education (p. 142-151). es_ES
dc.description.references Vos, P. (2011): What Is 'Authentic' in the Teaching and Learning of Mathematical Modelling? In Kaiser, G. et al. (eds): Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling, pp. 713-722, Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0910-2_68 es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem