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Compartment models to study human impact on climate change

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Compartment models to study human impact on climate change

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dc.contributor.author Hattebuhr, Maren es_ES
dc.contributor.author Frank, Martin es_ES
dc.date.accessioned 2022-02-01T09:04:35Z
dc.date.available 2022-02-01T09:04:35Z
dc.date.issued 2022-01-29
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/180409
dc.description.abstract [EN] Climate change is subject to lively public discussions. Especially the question of whether climate change is manmade is a central point of contention. Since climatic processes are interleaved and complex, it is difficult to evaluate public, political or scientific statements. In this work, we look at mathematical models behind climate processes on a simplified level. We present a simple model of the Earth?s energy budged developed by high school students themselves during a project week. The model allows the students to compute the global Earth?s surface temperature and effects of varying solar activity and land surface changes. More precisely, the model describing the energy budget of the Earth forms a systems of partial differential equations and can be linked to compartment models. We show how this mathematically challenging question can be didactically reduced in such a way that students can be enabled to develop, solve and extend compartment models independently without having been taught the theoretical background. We implemented this course as an interactive online workshop and present our experiences with gifted student groups. We believe that our material presents an opportunity to demonstrate the power of mathematical modeling, to understand natural phenomena, and to critically reflect on discussions. es_ES
dc.description.abstract [ES] El cambio climático es objeto de animados debates públicos. Especialmente la cuestión de si el cambio climático está provocado por el hombre es un punto central de controversia. Dado que los procesos climáticos están entrelazados y son complejos, es difícil evaluar las las declaraciones públicas, políticas o científicas. En este trabajo, examinamos los modelos matemáticos que subyacen a los procesos climáticos a un nivel simplificado. Presentamos un modelo sencillo del brote energético de la Tierra desarrollado por los propios estudiantes de secundaria durante una semana de proyectos. El modelo permite calcular la temperatura global de la superficie de la Tierra y los efectos de la variación de la actividad solar y los cambios en la superficie terrestre. Más concretamente, el modelo que describe el balance energético de la Tierra forma un sistema de ecuaciones diferenciales parciales y puede vincularse a modelos de compartimentos. Mostramos cómo esta cuestión matemáticamente difícil puede reducirse didácticamente de manera que los estudiantes puedan desarrollar, resolver y ampliar los modelos de compartimentos de forma independiente sin que se les haya enseñado la base teórica. Implementamos este curso como un taller interactivo en línea y presentamos nuestras experiencias con grupos de estudiantes superdotados. Creemos que nuestro material presenta una oportunidad para demostrar el poder de la modelización matemática, para comprender los fenómenos naturales y reflexionar críticamente sobre los debates. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Compartment models es_ES
dc.subject Human impact es_ES
dc.subject Climate change es_ES
dc.subject High school students es_ES
dc.subject Project week es_ES
dc.subject Modelos compartimentales es_ES
dc.subject Impacto humano es_ES
dc.subject Cambio climático es_ES
dc.subject Estudiantes de secundaria es_ES
dc.subject Semana de proyectos es_ES
dc.title Compartment models to study human impact on climate change es_ES
dc.title.alternative Modelos compartimentales para estudiar el impacto humano en el cambio climático es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2022.16191
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Hattebuhr, M.; Frank, M. (2022). Compartment models to study human impact on climate change. Modelling in Science Education and Learning. 15(1):93-116. https://doi.org/10.4995/msel.2022.16191 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2022.16191 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 93 es_ES
dc.description.upvformatpfin 116 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 15 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.relation.pasarela OJS\16191 es_ES
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