Abstract:
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[EN] Currently, museums around the world are raising issues regarding their role.
Namely, they shift from an approach concerning collecting, conserving, and
exhibiting to play a role as an instrument for bottom-up ...[+]
[EN] Currently, museums around the world are raising issues regarding their role.
Namely, they shift from an approach concerning collecting, conserving, and
exhibiting to play a role as an instrument for bottom-up participation and
social renewal. Inspired by theoretical frameworks like post-humanism and
relational thinking, and digital technologies, one of the issues under scrutiny
concerns the definition and measurement of impact. Many theorists and
practitioners concur that finding a direct causal relationship between
museums and concrete impact is a limiting approach (e.g. Stone, 2001).
Similarly, we believe that it can only foster limited and single, goal-oriented
actions instead of actions that are part of an ongoing change process.
Following a more dynamic position, we see museums’ future as bi-directional
(or better, multiple) relationships within the social fabric. In this context,
impact is redefined through museums becoming dialectic platforms for
discussing society from within society. As they lose their absolutist stance,
museums become contestants in potentia. This approach leads to a powerful
activation of the social fabric, incorporating it - making it indispensable - to
the point that differentiating the museum from its potential public becomes
nearly impossible.
This paper will review and build on some of such alternatives, particularly
aided by a speculative design framework. We believe that this approach
currently holds extraordinary power because of the social and sanitary crisis.
Departing from a practical research design project developed for Museum
Arnhem in the Netherlands, we present an example of the potential of such an approach for museums’ future and a redefinition of impact.
(https://speculative-musea.webflow.io/ )
We start by proposing to conceptually rethink the museum walls, their limits
as a medium. Following the ideas of Marshall McLuhan (1964), who suggested
that a message’s form determines how that message is perceived and shaped,
we speculate on novel forms to reimagine such walls. Playing with the concept
of “walls as a medium”, we seek to contribute to the current discussions
regarding how museums can alternatively understand and perform impact.
From this perspective, we can reach an enhanced framework that expands the
contemporary participative trend into a network-like relationship where the
walls act their medium like nature as speculative action nodes in the social
fabric.
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[ES] Actualmente algunos museos, particularmente en el norte global, están replanteando su rol social y político. Muchos de los esfuerzos que apuntaban a la recolección, conservación y exhibición de objetos y prácticas, ...[+]
[ES] Actualmente algunos museos, particularmente en el norte global, están replanteando su rol social y político. Muchos de los esfuerzos que apuntaban a la recolección, conservación y exhibición de objetos y prácticas, están siendo redirigidos hacia la construcción de herramientas para la renovación social colaborativa. En varios casos, marcos teóricos como el post-humanismo, el pensamiento relacional, así como tecnologías digitales, han servido para repensar la definición e implementación de impacto. Muchos teóricos y profesionales coinciden en que tratar de encontrar una relación causal directa entre los museos y un impacto concreto es limitante (ej. Stone, 2001). Nosotros estamos de acuerdo con estos enfoques críticos y creemos en un acercamiento al impacto enfocado en acciones parte un proceso continuo. De esta manera, vemos el futuro de los museos enraizado en una relación bidireccional (o múltiple) entre la institución y la trama social. Creemos que redefinir el acercamiento conceptual a impacto es una herramienta poderosa para romper con la mirada unidireccional y absolutista que muchos museos han tenido y así posicionarlos como potenciales plataformas contestatarias cuyos movimientos surjan de entre la trama social. Este nuevo enfoque propone entender al museo no como un generador de cambio, pero como un activador de la trama social, incorporándola y haciéndola indispensable, al punto que sea marcar sus diferencias. En este artículo, revisaremos y construiremos sobre algunos de estos acercamientos apoyándonos en el diseño especulativo. Esta metodología ha demostrado ser útil para la solución creativa de problemas y hemos visto que aplicarlo dentro del campo de los museos, especialmente la crisis social y sanitaria actual, es muy fructífera. Esta propuesta parte de un proyecto de investigación desarrollado para el Museo de Arnhem en los Países Bajos, en el que desarrollamos diseños especulativos replanteando la forma en que el museo entendía impacto y, de esta forma, se relacionaba con su contexto social inmediato. (https://speculative-musea.webflow.io/) Por lo tanto, nos acercaremos conceptualmente las paredes o límites del museo como si fuesen un medio. Las ideas de Marshall MacLuhan (1964), quien siguiere que la forma y el medio del mensaje determinan cómo ese mensaje es percibido, guiarán nuestra investigación. Asimismo, el concepto de “muros como medio” buscará contribuir a las discusiones actuales sobre cómo los museos pueden, alternativamente, comprender e implementar el concepto de impacto. Este artículo propondrá un acercamiento conceptual construido a partir de los esfuerzos de entender la participación como una relación entrelazada y rizomática con el tejido social.
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