Resumen:
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[EN] At the end of the XX Century, medialabs, working as crosssectional and
participatory research and production laboratories, began to be elementary
within the historical and cultural context of the moment. They ...[+]
[EN] At the end of the XX Century, medialabs, working as crosssectional and
participatory research and production laboratories, began to be elementary
within the historical and cultural context of the moment. They represented a
strong and clear symbol of the transition from the individual to the collective
action construct. In a similar manner, the centers for the citizens emerged as a
paradigm of the cultural phenomenon in the following century.
The genesis of the lab concept is in its forthright dialogue with society; a media
laboratory linked to the social context where it is embedded. Collaboration and
citizen participation, social activism in a co-creation process in which the citizen
is empowered at the command of shaping the sense that the communication
technologies should have. The citizen becomes the main character for the
conformation of the digital culture, which belongs to him/her. And is not this
prospective what 21st century museums should have, especially if they operate
in the digital context?
From the philosophical conception suggested by Aby Warburg about the images
in a dynamic, visual, changing, mutable and open space, where time takes a
different meaning, an innovative proposition for the virtual museography of the
21st century is suggested. Thus, in order to approach the pattern of a virtual
museum, it is necessary to identify the breach between the museum understood
as a place for exhibition and contemplation, and another one with a
temporal/virtual/space new lawyer where interaction becomes the engine and
instant moment of the artwork. It goes from an object to a work-in-process
artwork in which the collaborative and educational concepts hold on new
meanings. It is about deconstructing the space of museums and classrooms to
build up the space of the digital and its narratives.
Multimodality is going to drive the main methodological line for the development
of an interactive narrative, promoting different methods and techniques in a
virtual museum space through immersive and semi-immersive experiences,
offering proposals through both platforms. Taking these objectives, methodologies and technological proposals, such as virtual and augmented
reality, methodological models will be obtained to develop original narratives in
a unique museum concept as a laboratory and educational digital space.
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[ES] A finales del siglo XX, los medialab, como laboratorios de investigación y producción transversal y participativos, comenzaron a ser fundamentales dentro del contexto histórico y cultural del momento, como un símbolo ...[+]
[ES] A finales del siglo XX, los medialab, como laboratorios de investigación y producción transversal y participativos, comenzaron a ser fundamentales dentro del contexto histórico y cultural del momento, como un símbolo claro del paso del constructo de acción individual hacia la colectiva. Del mismo modo, los centros ciudadanos comenzaron a emerger en el siglo siguiente como paradigma del fenómeno cultural. La génesis del concepto lab está en su diálogo directo con la sociedad, un laboratorio de medios, vinculado el contexto social en el que se imbrica. Colaboración y participación ciudadana, activismo social en un proceso de co-creación donde el propio ciudadano se empodera en la potestad de conformar el sentido que considera que deben tener las tecnologías de la comunicación. Él es protagonista de la conformación de la cultura digital, la cual le pertenece. ¿Y, no es esto en lo que se están convirtiendo o deberían convertirse los museos del siglo XXI y más, si desarrollan su actividad en el contexto digital? Desde la concepción filosófica propuesta por Aby Warburg de las imágenes en un espacio visual dinámico, cambiante, mudable y abierto, en donde el tiempo toma un nuevo sentido, nos planteamos una nueva propuesta de la museografía virtual del siglo XXI. Así pues, para aproximarnos a la modelización de un museo virtual se hace necesario que identifiquemos la ruptura entre el museo como lugar solo para exposición y contemplación, de aquel en el cual se propone una nueva capa/espacio/temporal/virtual donde la interacción se convierte en el motor y momento de la obra. Se pasa de una obra objeto a obra en proceso en el que lo colaborativo y educativo toman nuevos sentidos. Se trata de deconstruir el espacio de los museos y de las aulas para construir el espacio propio de lo digital, de sus narrativas. La multimodalidad marcará la línea metodológica central para el desarrollo de una narrativa interactiva, propiciando métodos y técnicas, en un espacio de museo virtual mediante experiencia inmersiva y seminmersiva, planteando propuestas en ambas plataformas. Desde estos objetivos, metodologías y propuestas tecnológicas como la realidad virtual y aumentada, obtendremos modelos metodológicos para desarrollar narrativas propias del espacio digital en un concepto de museo como laboratorio y espacio educativo.
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